A közoktatási reform nem változtat a rendszer alapjain?

Ajánljuk - 2007-02-18

A magyar oktatási rendszer sokkal munkaerő-igényesebb, mint a környező országoké, a pedagógus-elbocsátás tehát nem megoldás semmire; ahol viszont a gyereklétszám drasztikusan csökken, ott elkerülhetetlen az iskola bezárása - mondta el Halász Gábor, a Jelentés a magyar közoktatásról című tanulmánykötet szerkesztője az InfoRádióban.

Ugyanakkora ráfordítással a magyar közoktatás jóval szerényebb eredményekkel büszkélkedhet, mint a Magyarországhoz hasonló államok - olvasható a Jelentés a magyar közoktatásról című könyvben. Halász Gábor, a kiadvány szerkesztője az InfoRádiónak elmondta: az elmúlt három évben semmit nem javult a magyar közoktatás költséghatékonysága, amely a pedagógusfizetésekből is látható. "Míg 2003-ban körülbelül a nemzeti jövedelem ugyanolyan hányadát költöttük közoktatásra, mint a többi OECD ország, egy magyar pedagógus sokkal kevesebbet keresett, mint a többi, ugyancsak OECD ország pedagógusa" - fogalmazott a szakértő, aki szerint a legfőbb hiba, hogy a bejelentett közoktatási reform nem változtat a rendszer alapjain.

 

A kutató a problémák között említette azt is, hogy más országokhoz képest mi jóval hamarabb kezdjük el a gyermekek szaktárgyi oktatását. Az InfoRádió felvetésére Halász Gábor kijelentette: ahol drasztikusan csökken a gyereklétszám, ott elkerülhetetlen az iskola bezárása. "Ez így van más országokban is" - tette hozzá. Az oktatáskutató szerint kulcskérdés lehet, hogy a következő hét évben érkező uniós forrásokat hogyan használja fel Magyarország.

(forrás: InfoRádió)