Egyre több magyar keresi az Európai Fogyasztói Központot

Ajánljuk - 2012-10-31

Egyre több magyar állampolgár keresi meg az Európai Fogyasztói Központot (EFK), és növekszik a károsult hazai vagy európai uniós ügyfeleknek visszajuttatott összeg is - közölte az EFK igazgatója szerdán Zalaegerszegen, sajtótájékoztatón.

    Kriesch Attila arról számolt be, hogy a határon átnyúló vásárlásokkal, szolgáltatásokkal kapcsolatos esetek miatt tavaly 341 panasz érkezett a budapesti fogyasztói központhoz magyaroktól, akik külföldi vásárlásaik miatt keresték meg az irodát, valamint külföldiektől, akik magyar vállalkozásokkal keveredtek vitába.

    A 143 magyar panaszosnak a múlt évben 3,5 millió forintot sikerült visszajuttatni, és mintegy 6,5 millió forintot uniós tagállamok polgárainak utaltak vissza. Az idén eddig 290 panasz érkezett, közülük 170 volt magyar állampolgáré, nekik mostanáig 7,5 millió forintot tudtak visszajuttatni, mintegy 5 millió forintot ugyanakkor külföldi állampolgárok kaptak meg.

    Az igazgató úgy látja: egyre többen rendelnek külföldről árut, és növekszik ezeknek az értéke is. Ha pedig fogyasztóként vitájuk van a kereskedőkkel és szolgáltatókkal, a gyors és ingyenes közreműködést biztosító fogyasztói központhoz fordulhatnak, akár 5-10 eurós vásárlás kapcsán is.

    Úgy fogalmazott, hogy az esetek 60-70 százalékában - ha együttműködési szándékot tapasztalnak a másik oldal részéről is - eredményes a közvetítésük, a csalókkal szemben azonban csak a rendőrség tud fellépni. Példaként említette egy magyar vásárló esetét, aki kárának mintegy 90 százalékát, közel 450 ezer forintot kapott vissza közvetítésükkel, miután a panaszos norvég internetes oldalon francia teniszversenyre szóló jegyekért fizetett, de belépőt nem kapott, így feleslegesen utazott a verseny helyszínére - mondta el Kriesch Attila.

    Molnár Sándor, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója a zalai tapasztalatokról elmondta: az idén 765 hatósági ellenőrzést tartottak munkatársai, és 242 esetben tapasztaltak jogsértést. Irodájukhoz 761 telefonos megkeresés érkezett, 129-en személyesen tettek panaszt, elsősorban jótállással, szavatossággal összefüggő kérdésekben, valamint áramszolgáltatást, illetve elektronikus hírközlést érintő ügyekben.

    A zalai hatóság 391 panaszt tartott jogosnak, ebből 68 közüzemi szolgáltatást érintett, 16 elektronikus kereskedelemmel foglalkozott, 31 esetben kereskedelmi vagy vendéglátó-ipari egységre volt panasz, 56 alkalommal pedig elektronikus hírközlési ügyekre. Azt tapasztalták, hogy a vendéglátóhelyek üzemeltetői kevésbé szabálykövetőek, a fiatalkorúakat például 10 esetből 7-szer kiszolgálják alkohollal és cigarettával.

    Molnár Sándor az MTI kérdésére elmondta: kirívó jogsértést az idén nem tapasztaltak Zalában, nem kellett üzletet bezárniuk, de két esetben olyan lámpatesteket találtak, amelyeket ki kellett vonni a forgalomból, mert a laboratóriumi vizsgálatok szerint életveszélyesek voltak.