GfK: változnak az ötvenen túliak fogyasztási mutatói

Befektetés - 2014-05-28

- Magyarországon az 50-59 év közöttiek csaknem 20 százalékának van megtakarítása, ami a legmagasabb arány a társadalmon belül. A korcsoportba tartozók gazdaságilag és életmódjukat tekintve is aktívabbak, mint korábban ennek a generációnak a tagjai, és eltérő a költési szerkezetük - hívja fel a figyelmet a GfK Hungária Piackutató Intézet.

A cég szerint a megtakarítások összege összefügg a kor emelkedésével, az 50-59 éves korcsoportba tartozók átlagos megtakarítása 1-5 millió forint között szóródik. Banki kapcsolataikat tekintve is ez a legaktívabb korosztály és biztosítási termékekkel is ők rendelkeznek a legmagasabb arányban.

    A fogyasztásukat tekintve is kifizetődő lehet az 50-59 éves korosztályra koncentrálnia a vállalatoknak, mert míg a napi fogyasztási cikkekre fordított kiadások folyamatosan csökkentek a 18-49 éves korosztályban, addig az 50-59 éves csoport költései dinamikusan növekedtek az elmúlt években - közölte a Gfk.

    A két korcsoport vásárlási szokásaiban több eltérés van, az 50-59 évesek kisebb értékben vásárolnak egy-egy alkalommal, de jóval többször keresik fel az üzleteket. A gyakoribb látogatások miatt tudott magasabb költést produkálni a csoport.

    Az 50 felettiek digitalizálódása terén szintén dinamikus a fejlődés. A GfK adatai szerint az 50-59 éves magyar lakosság mintegy fele nevezhető rendszeres internethasználónak.

    A generáció tagjai közül sokan az e-mailek küldése, illetve a közösségi oldalak használata mellett pénzügyeiket is az internet segítségével intézik. Online banki hozzáféréssel közülük tízből heten rendelkeznek, ami csak pár százalékkal alacsonyabb, mint a 15-59 évesek 73 százalékos átlaga.

    Azon ötvenesek, akiknek van online banki hozzáférése, a fiatalabbakhoz hasonló gyakorisággal lépnek be a fiókba, 44 százalékuk hetente, ami csak egy százalékkal alacsonyabb arány, mint a 30-49 évesek körében.

    A mobil eszközök használatában viszont van némi lemaradás az idősebbek körében, az ötvenen túli online bankoló ügyfelek 85 százaléka kizárólag asztali gépen vagy laptopon használja netbankját, miközben a fiatalabb felhasználók 24 százaléka már részben vagy teljesen okostelefon, illetve tablet segítségével.