A Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének közleménye a bor forgalombahozatali járulék fizetésének rendjével kapcsolatos rendelet módosításáról

Belföld - 2010-11-22

A bor járulékfizetés rendjének módosításáról szóló rendelet módosítása nem ad választ a problémákra. Az MSzBSz továbbra is követeli az eddigi felhasználással kapcsolatos részletes elszámolást

 A Vidékfejlesztési Minisztérium 30/2010. (XI. 18.) VM rendeletében módosította a bor forgalombahozatali járulék megfizetésének, kezelésének, és felhasználásának szabályait, mely tagjaink számára elfogadhatatlan.

A közigazgatási egyeztetés során jeleztük, hogy a rendeletmódosítás eredményeként a szakmai, borvidéki szervezetek csak külső pályázóként jelenhetnek meg a járulék felhasználásában. Ez teljes mértékben ellentmond a 2006-ben ötpárti támogatással elkészített – az FVM és a szakmai szervezetek között kötött – megállapodásnak.

 

Súlyos problémának tartjuk, hogy az új Kormány hatalomra lépése óta, csak egy – a termékleírások elkészítését támogatandó, egyébként a határidők szempontjából végrehajthatatlan – pályázat került kiírásra.

 

Továbbra is fenn tartjuk véleményünket, hogy azonnali tájékoztatást kérünk a következőkről:

   A Bormarketing Bizottság 2010. szeptemberi ülésének határozatait a Miniszter jóváhagyta, de erre az Agrármarketing Centrum (AMC) pályázatokat nem írt ki.

  A 2010. első félévi marketing programok kifizetése nem történt meg.

 A 2010. második félévi programok között ágazati szintű problémát jelent az ún.  termékleírások  elkészítésére szóló támogatási pályázat körül kialakult jogi zűrzavar.

  Számoljon el a kormány képviseletében a Vidékfejlesztési Minisztérium, illetve az AMC a befizetések marketing illetve ellenőrzési célú felhasználásáról.

 

A rendelet módosítása nem ad megoldást arra a problémára, hogy a jelenlegi Bormarketing Bizottság tagjainak kinevezése 2010. december 31-ig érvényes. Ha az új rendelet végrehajtásával, az új Bormarketing Bizottság tagjainak kinevezésével a vidékfejlesztési miniszter meg kívánja várni 2011. január 1-ét, akkor a jelenlegi gazdasági válság idején szükséges közösségi marketing források további 4-5 hónapig elérhetetlenné válnak a befizetők számára.

 

 

Budapest, 2010. november 22.

 

 

Müller István

ügyvezető igazgató

Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége

OS