Budai fonódó villamos - A II. Kerületi Önkormányzat reagálása az LMP közleményére

Belföld - 2011-05-07

A II. Kerületi Önkormányzat vezetése sajnálattal tapasztalja, hogy a fővárosi LMP ismét bizonyította: minden szakmaiságot, hozzáértést és megalapozottságot nélkülöző nyilatkozatokat sem restell tenni annak érdekében, hogy a nyilvánosság középpontjába kerüljön.

 

A budapesti LMP a budai fonódó villamosok fejlesztésének tárgykörében a mai napon kiadott közleménye téves állítások halmaza, célját tekintve pedig semmi egyéb, mint újabb politikai hangulatkeltés. Ha az LMP valóban elkötelezett lenne annak irányába, hogy mielőbb megkezdődjön a budai kötöttpályás közlekedés fejlesztése, inkább üdvözölte volna, hogy a - hangsúlyozottan szakmai - vitában álló felek közötti kompromisszum végre körvonalazódni látszik. Ehelyett vélhetően az utolsó alkalmat látta meg arra, hogy saját magát a témában exponálja, és a politikán felül álló szakértő szerepében tetszelegjen.

    Sajnos e szerep hitelességét nagyban rontja, hogy olyan alapvető tévedések szerepelnek kiadott közleményében, mint például az, hogy a II. kerület rendelte volna meg a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által készített szakértői anyagot. A tanulmány ugyanis egy kétszintű szakértői vizsgálat keretében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megbízásából készült, elősegítendő a felmerült problémák tisztázását.

    Azon állítás pedig, amely szerint a II. kerület hazudik, amikor azt mondja, hogy a szakértői anyag alátámasztja aggályait, legékesebb bizonyítéka annak, hogy a közlemény írói még arra sem vették a fáradságot, hogy a hivatkozott tanulmányt elolvassák.

    A II. kerület ugyanis négy fő témakörben fogalmazott meg aggályokat, amelyekre a KTI tanulmánya az alábbi összefoglaló megállapításokat tette:

    1. Az Árpád fejedelem útján jelentkező közúti kapacitáscsökkenés kérdésköre

    Ezzel kapcsolatban a tanulmány így fogalmaz:

     A forgalmi sávok keresztmetszetének szűkítse és a déli irányba haladó egyik egyenes sáv tervezett megszüntetése, valamint a közutat keresztező villamos áthaladásának időigénye érezhető mértékben csökkenti a híd alatti szakasz áteresztő képességét.

    2. A közúti kapacitás csökkenése a II. kerület lakóutcáinak jelentős forgalomnövekedését és ezzel fokozódó környezeti terhelését okozhatja.

    A KTI ezzel kapcsolatos megállapítása:

     A bel-budai közúthálózat a hagyományos úthálózat-fejlesztési eszközökkel csak az alsó rakparton bővíthető. Mindebből az következik, hogy az esetleges bővítésig a torlódó forgalom csak a Rózsadombon keresztül találhat magának alternatív útvonalat, ami kevéssé kívánatos.

    Valamint:

     A térségben keletkező közúti torlódások miatt   növekszik a II. és III. kerületi zöldövezetek úthálózatának terhelése, ami többlet-környezetterhelést okozhat.

    3. A Vízivárosban élő lakosság parkolási lehetőségei drasztikusan csökkenhetnek, pótlásuk nem látszik biztosítottnak.

    Az ehhez kapcsolódó szakértői megállapítás az alábbi:

     A Bem rakparton, a Przemysl-emlékmű tere és a Bem tér közötti útszakasz nyugati oldalán tervezett parkolóhelyek üzeme súlyosan akadályozhatja az egyetlen déli irányba, a Batthyány tér felé haladó sáv forgalmát, ezért fel kell készülni azok megszüntetésére.

    Valamint:

     A parkolási mérleg érezhetően romlik majd.

4. A felvetődő nagyszámú probléma miatt a II. kerületi önkormányzat kérte annak megfelelő alátámasztását, hogy a tervezett fejlesztés valóban megfelelően alátámasztott és indokolt-e.

    A szakértői anyag ezzel kapcsolatban így fogalmaz:

     a Frankel Leó úton csúcsórában csak mintegy 40%-os kapacitáskihasználtság várható, s csak 2024-re éri el a 70%-ot. Véleményünk szerint ezért ez a viszonylatvezetési rendszer nincs összhangban a valós utazási igényekkel.

    Végezetül még két megállapítást ajánlunk az LMP figyelmébe, szintén a Közlekedéstudományi Intézet szakértői anyagából:

     A II. kerületi Önkormányzat részéről feltétlenül jogos észrevétel, hogy ha a közúti forgalomnak a Frankel Leó út bizonyos szakaszán továbbra is igénybe kell vennie a villamospályát, akkor a jelenlegihez képest több mint háromszor sűrűbben közlekedő villamosok jelentősen akadályozzák majd a közúti forgalmat. 

     Összességében a fonódó villamos projekt kétütemű megvalósítására tett II. kerületi javaslat logikus.

    Fentiek alapján tehát egyértelmű, hogy a fővárosi LMP állításai nem fedik a valóságot és nem a megnyugtató szakmai megoldás irányába mutatnak, csupán a politikai hangulatkeltés gyenge eszközei.

    A II. Kerületi Önkormányzat a továbbiakban sem politikai, hanem szakmai alapon kívánja a budai fonódó villamosok fejlesztésének kérdéskörét kezelni, és azt a megoldást keresi, amely mind a II. kerület lakóinak, mind a város más részeiből tömegközlekedéssel érkezőknek érdekeit szolgálja.

 

Budapest, 2011. május 6.

 

 

    Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat