A II. Kerületi Önkormányzat vezetése sajnálattal tapasztalja, hogy a fővárosi LMP ismét bizonyította: minden szakmaiságot, hozzáértést és megalapozottságot nélkülöző nyilatkozatokat sem restell tenni annak érdekében, hogy a nyilvánosság középpontjába kerüljön.
A budapesti LMP a budai fonódó villamosok fejlesztésének tárgykörében a mai napon kiadott közleménye téves állítások halmaza, célját tekintve pedig semmi egyéb, mint újabb politikai hangulatkeltés. Ha az LMP valóban elkötelezett lenne annak irányába, hogy mielőbb megkezdődjön a budai kötöttpályás közlekedés fejlesztése, inkább üdvözölte volna, hogy a - hangsúlyozottan szakmai - vitában álló felek közötti kompromisszum végre körvonalazódni látszik. Ehelyett vélhetően az utolsó alkalmat látta meg arra, hogy saját magát a témában exponálja, és a politikán felül álló szakértő szerepében tetszelegjen.
Sajnos e szerep hitelességét nagyban rontja, hogy olyan alapvető tévedések szerepelnek kiadott közleményében, mint például az, hogy a II. kerület rendelte volna meg a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által készített szakértői anyagot. A tanulmány ugyanis egy kétszintű szakértői vizsgálat keretében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megbízásából készült, elősegítendő a felmerült problémák tisztázását.
Azon állítás pedig, amely szerint a II. kerület hazudik, amikor azt mondja, hogy a szakértői anyag alátámasztja aggályait, legékesebb bizonyítéka annak, hogy a közlemény írói még arra sem vették a fáradságot, hogy a hivatkozott tanulmányt elolvassák.
A II. kerület ugyanis négy fő témakörben fogalmazott meg aggályokat, amelyekre a KTI tanulmánya az alábbi összefoglaló megállapításokat tette:
1. Az Árpád fejedelem útján jelentkező közúti kapacitáscsökkenés kérdésköre
Ezzel kapcsolatban a tanulmány így fogalmaz:
A forgalmi sávok keresztmetszetének szűkítse és a déli irányba haladó egyik egyenes sáv tervezett megszüntetése, valamint a közutat keresztező villamos áthaladásának időigénye érezhető mértékben csökkenti a híd alatti szakasz áteresztő képességét.
2. A közúti kapacitás csökkenése a II. kerület lakóutcáinak jelentős forgalomnövekedését és ezzel fokozódó környezeti terhelését okozhatja.
A KTI ezzel kapcsolatos megállapítása:
A bel-budai közúthálózat a hagyományos úthálózat-fejlesztési eszközökkel csak az alsó rakparton bővíthető. Mindebből az következik, hogy az esetleges bővítésig a torlódó forgalom csak a Rózsadombon keresztül találhat magának alternatív útvonalat, ami kevéssé kívánatos.
Valamint:
A térségben keletkező közúti torlódások miatt növekszik a II. és III. kerületi zöldövezetek úthálózatának terhelése, ami többlet-környezetterhelést okozhat.
3. A Vízivárosban élő lakosság parkolási lehetőségei drasztikusan csökkenhetnek, pótlásuk nem látszik biztosítottnak.
Az ehhez kapcsolódó szakértői megállapítás az alábbi:
A Bem rakparton, a Przemysl-emlékmű tere és a Bem tér közötti útszakasz nyugati oldalán tervezett parkolóhelyek üzeme súlyosan akadályozhatja az egyetlen déli irányba, a Batthyány tér felé haladó sáv forgalmát, ezért fel kell készülni azok megszüntetésére.
Valamint:
A parkolási mérleg érezhetően romlik majd.
4. A felvetődő nagyszámú probléma miatt a II. kerületi önkormányzat kérte annak megfelelő alátámasztását, hogy a tervezett fejlesztés valóban megfelelően alátámasztott és indokolt-e.
A szakértői anyag ezzel kapcsolatban így fogalmaz:
a Frankel Leó úton csúcsórában csak mintegy 40%-os kapacitáskihasználtság várható, s csak 2024-re éri el a 70%-ot. Véleményünk szerint ezért ez a viszonylatvezetési rendszer nincs összhangban a valós utazási igényekkel.
Végezetül még két megállapítást ajánlunk az LMP figyelmébe, szintén a Közlekedéstudományi Intézet szakértői anyagából:
A II. kerületi Önkormányzat részéről feltétlenül jogos észrevétel, hogy ha a közúti forgalomnak a Frankel Leó út bizonyos szakaszán továbbra is igénybe kell vennie a villamospályát, akkor a jelenlegihez képest több mint háromszor sűrűbben közlekedő villamosok jelentősen akadályozzák majd a közúti forgalmat.
Összességében a fonódó villamos projekt kétütemű megvalósítására tett II. kerületi javaslat logikus.
Fentiek alapján tehát egyértelmű, hogy a fővárosi LMP állításai nem fedik a valóságot és nem a megnyugtató szakmai megoldás irányába mutatnak, csupán a politikai hangulatkeltés gyenge eszközei.
A II. Kerületi Önkormányzat a továbbiakban sem politikai, hanem szakmai alapon kívánja a budai fonódó villamosok fejlesztésének kérdéskörét kezelni, és azt a megoldást keresi, amely mind a II. kerület lakóinak, mind a város más részeiből tömegközlekedéssel érkezőknek érdekeit szolgálja.
Budapest, 2011. május 6.
Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat