Január elseje óta az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításának köszönhetően tilos elhelyezni reklámtáblát az utak mentén többek között közvilágítási és telefonoszlopokon, illetve az út 50 méteres körzetében.
Az új szabályozás elsősorban az ESMA nevű céget hozta nehéz helyzetbe, mert ebben az iparágban ők a piacvezetők.
A Figyelő hetilap máig nem cáfolt híre szerint a lépést az előzte meg, hogy a Fideszhez kötődő Simicska Lajos Mahír Zrt.-je sikertelenül próbálta megvásárolni az ESMA-t még 2009-ben. (A Mahírnak nem fájt a közúti reklámok betiltása, mivel nem volt érdekeltségei közt útszéli reklámtábla.)
Most enyhülhet a fél éve hatályba lépett szabály: Kósa Lajos Debrecen polgármestere ugyanis az önkormányzatoknak meghagyná a jogot arra, hogy maguk döntsenek arról, elvonja-e egy belvárosi reklámtábla a közlekedők figyelmét, avagy sem. Erről a helyi képviselő-testületek, Budapest esetén pedig a Fővárosi Közgyűlés dönthetne.
"A helyi önkormányzatoknak a helyi közutak hasznosítását illetően a fenti alkalmazása során a tulajdonhoz való jog érvényesítése körében, valamint a közutak biztonságos, közlekedésre alkalmas voltának megőrzése tekintetében a helyi közutak kezelőjeként nagyobb mértékű szabadságot indokolt biztosítani, ezért célszerű az eltérés lehetőségét megteremteni a helyi jogalkotásban" - indokolja javaslatát Kósa. A Fidesz alelnöke rögzíti is azt is: a most még hatályos alkotmány szerint az önkormányzatok joga közterületeik hasznosításáról dönteni.
A javaslat nem érinti az állami kezelésű utakat, így az autópályák mentén, illetve a gyorsforgalmi utakon maradna a reklámszigor.