A kormány nem győzi hangsúlyozni a beruházás GDP-növelő és munkahelyteremtő hatásait, arról viszont alig esik szó, hogy a cég húszmilliárd forint állami támogatást is kap. Ebből a helyi gazdaság zöld szempontú megerősítésével - például épületek szigetelésének támogatásával -, a hazai kis- és középvállalkozások segítésével jóval több munkahelyet lehetne létrehozni.
Szintén kevés szó esik a beruházás környezeti hatásairól: a bővítés helyszíne európai jelentőségű védett terület, számos ritka növény és állatfaj élőhelye. Az EB engedélyének éppen ezért az is feltétele, hogy Magyarország kompenzációs intézkedésekkel próbálja pótolni a megsemmisülő természeti értékeket. Új területeket kell majd a Natura 2000 hálózatba vonni, illetve rossz állapotú természeti területeken kell helyreállítási munkálatokat végezni, összesen mintegy 1,2 milliárd forint értékben.
A kompenzációs intézkedések korrekt kivitelezése mérsékelheti a beruházás által okozott károkat, de teljesen nem tudja helyrehozni azokat: egy természetes állapotú élőhelyet sosem lehet leromlott területek helyreállításával maradéktalanul pótolni. Fontos lenne, hogy belássuk: az életfeltételeinket biztosító természeti örökségünkre a mindenkori kormányoknak is pótolhatatlan és megőrzendő értékként kell tekintenie.
Az LMP-t aggasztja, hogy tőkeerős nagybefektetők egybefüggő természeti területeket, vagy jó minőségű termőföldeket vásárolnak fel az államtól beruházási céllal. Kérdés ugyanis, hogy ha az Audi be is tartja a hatályos jogszabályokat, azokat az önkormányzat vagy a kormány kreatív jogalkotása nem alakítja-e úgy, hogy a gyár további terjeszkedésének szintén értékes természeti területek legyenek áldozatai. Az LMP szerint olyan gazdasági fellendülésre van szükség, amely nem növeli tovább ökológiai lábnyomunkat, és összhangban van Magyarország természeti adottságaival, illetve a helyi közösségek valós, hosszú távú érdekeivel.
Szabó Rebeka
országgyűlési képviselő
Kiadó: Lehet Más a Politika párt (LMP)