Vesztettek az iskolák összevonásával a tagiskolák

Belföld - 2010-10-04

Az Oktatási Hivatal (OH) jelentése rávilágított, hogy az iskola-összevonások következtében a tagiskolákban kevesebb a szakkör, a napközis foglalkozás és a tanulószoba, mint az oktatási intézmények székhelyein - olvasható a Magyar Nemzet mai számában. A vizsgálatból kiderül továbbá, hogy mivel ezekben az iskolákban kevesebb az egyéni fejlesztésre fordított tanóra, így a diákok kisebb arányban részesülnek emelt szintű oktatásban és tantárgyi orientációban.

Az OH annak érdekében tartott vizsgálatot a több intézményegységből álló iskolákban, hogy megbizonyosodjon, mindenhol érvényesül az egyenlő bánásmód elve. Az ellenőrzés során felmérték, hogy az iskola székhelyén tanuló diákok, és az önálló iskolaként működő tagintézmények tanulói azonos minőségi oktatási szolgáltatásban részesülnek-e.

 

Az OH jelentésében nyolc intézmény esetében állapította meg a jogszabályok megsértését, és tizenkét iskolánál mutatta ki a tanulók csoportba sorolásánál a jogellenes elkülönítést. Az eredményekből kiderült ugyanis, hogy a székhelyiskolák tanulóinak 17 százaléka részesül az átlagosnál magasabb óraszámú, emelt szintű képzésben, míg a tagiskolákban tanuló fiataloknak csak hét százaléka. Egy-egy tárgy magasabb óraszámú oktatásában, vagyis tantárgyi orientációban a székhelyiskolák diákjainak kilenc százalékával szemben a tagiskolák tanulóinak csupán öt százaléka vesz részt.

 

A vizsgálat rávilágított arra is, hogy a gyerekek egyéni fejlesztésére szánt idő bár a székhelyiskolákban lényegesen jobb, sem itt, sem a tagiskolákban nem éri el a jogszabályban előírtakat. Előbbinél az előírt idő 72 százalékát, míg utóbbinál mindössze hatvan százalékát fordítják egyéni fejlesztésre. Szintén az előírtak alatt szerepel mindkét iskolatípusban a tanórán kívüli foglalkozások időtartama, a székhelyiskolában 87 százalékát, a tagiskolák esetében a jogszabályban foglaltak 70 százalékát tartják meg. Továbbá az egésznapos nevelés iskolaotthonos formáját is kevesebb helyen biztosították a tagiskolákban, mint a székhelyiskolákban.

A különbség a felső tagozatos tanulók felkészülését segítő tanulószobai foglalkozások számában is megmutatkozik: a vizsgált iskolák székhelyeinek 56,5 százalékában, míg a tagiskolák 27,63 százalékában volt ilyen foglalkozás. A legtöbb esetben gondot okozott a tárgyi feltételek megléte is, így tornaterem hiányában a székhelyiskolák 70 százaléka, a tagiskolák 54 százaléka biztosítja a mindennapos testnevelést.

Az OH jelentésében kitért arra is, hogy a hátrányokkal küzdő gyerekek aránya jóval nagyobb a tagiskolákban, ezt mutatja, hogy a székhelyiskolákban ez az arány csak 38 százalékos, szemben a tagiskolák 49 százalékával.

Az ellenőrzés során az OH 46 önálló intézményt és a hozzájuk kapcsolódó 76 tagiskolát vizsgálta, vagyis összesen 122 feladatellátási helyen végzett ellenőrzést. (Forrás: Magyar Nemzet)

(www.edupress.hu)