Az ügyészség közérdekvédelmi hatáskörében eljárva kiemelt figyelmet fordít a fogyasztói jogok érvényesülésére. Fellép a fogyasztók érdekeinek védelmében egyrészt úgy, hogy ellenőrzi a fogyasztóvédelmi hatóság döntéseinek törvényességét, másrészt úgy, hogy közérdekű perben általános szerződési feltétel tisztességtelenségének megállapítására irányuló, illetve fogyasztóvédelmi keresetet nyújt be a bírósághoz.
Múlt évben az ügyészség az általános szerződési feltételek tisztességtelensége miatt - elsősorban utazásszervezéssel, ingatlanközvetítéssel, internetes kereskedelemmel foglalkozó gazdálkodó szervezetekkel szemben - 42 keresetet nyújtott be, továbbá 56 esetben - többnyire eredményes - perelhárító intézkedést alkalmazott és így gyorsan, hatékonyan elérte a tisztességtelen általános szerződési feltételek kiküszöbölését - olvasható a közleményben.
Ezen túlmenően az ügyészség a fogyasztók széles körét érintő jogsértés miatt tavaly két fogyasztóvédelmi keresetet is benyújtott. Az egyiket utazási iroda által törvénysértően alkalmazott foglalási díj miatt, a másikat egy mobilszolgáltató ellen azért, mert az sms-ben küldött fizetési felszólítások díját jogellenesen számította fel a fogyasztóknak. A mobilszolgáltató ellen indult pert az ügyészség megnyerte, a másik még folyamatban van.
Az ügyészség legutóbb egy külföldi tulajdonú bank ellen nyert pert. Abban az ügyben - az ügyfelek vonatkozásában hátrányos - kikötések több pontját minősítette tisztességtelennek az ügyészség, ezért megindította a közérdekű pert. A Fővárosi Ítélőtábla pedig osztotta az ügyészség álláspontját, és jogerősen megállapította, hogy a bank az általános szerződési feltételek néhány kikötését tisztességtelenül alkalmazta - tudatta az ügyészség.
Az ügyészi közérdekű keresetindítás hatékonysága azért kiemelkedő, mert az ügyészi kereset alapján hozott bírói ítélet hatálya minden fogyasztóra kiterjed