A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Észak-alföldi Regionális Felügyelősége október 1. és október 31.az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek reklámozására és értékesítésére vonatkozó jogszabályok betartását ellenőrizte. Közel 10 millió forint lett a bírság.
A vizsgálat a régió (Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben) 22 településén 100 kereskedelmi és vendéglátóipari egységet érintett.
A vizsgálat keretében – a szeszes italokkal kapcsolatos reklámok jogszerűségét ellenőrizve – 5 internetes portált is vizsgálat alá vontak.
A dohánytermékek és alkoholtartalmú italok kiszolgálása és értékesítése
A fiatalkorú személyek szeszes itallal és dohánytermékkel történő kiszolgálására vonatkozó tilalom betartását 90 üzletben ellenőrizték. A leggyakrabban a vendéglátó üzletekben (54 %) és a hírlapárusoknál, illetve üzemanyagtöltő állomásokon (50 %) szolgálták ki a fiatalkorúakat dohánytermékkel és szeszes itallal.
A kisebb élelmiszer boltokban és éjjel-nappal nyitvatartó üzletekben (42 %), valamint a nagyobb bevásárló központok, üzletláncok üzleteiben (36 %) valamivel kedvezőbb volt a kifogásolási arány.
Összességében a vizsgált üzletek 47 %-ában került sor a fiatalkorúak kiszolgálására vonatkozó tilalom megsértésére.
38 üzletben már nem először került sor ilyen jellegű ellenőrzésre. E harmincnyolc üzletből nyolcban ismételten megszegték a fiatalkorúak kiszolgálási tilalmát.
Egyéb vizsgálati szempontok
A dohánytermékek értékesítési körülményeit vizsgálva kifogásolták, hogy
- három vendéglátó üzletben nem gondoskodtak e termékkör önálló polcon, illetve a többi áruféleségtől teljesen elkülönítve történő elhelyezéséről,
- öt üzletben a vonatkozó jogszabály által előírt egészségvédő figyelmeztetés nem volt elhelyezve az üzlettérben,
- két vendéglátó üzletben pedig elmulasztották írásban tájékoztatni a vendégeket arról, hogy ott a dohányzás korlátozás nélkül megengedett, vagy korlátozással érintett (pl. csak meghatározott helyiségekben megengedett) vagy teljesen tiltott (nemdohányzó intézmény).
A dohánytermékek jelölését vizsgálva 21 féle dohánytermék esetében állapítottak meg kisebb, nagyobb hiányosságot. Ezek zömében importból származó szivarok, szivarkák voltak.
Dohányáru jogellenes reklámozását egy esetben tapasztalták. Egy debreceni étterem bejáratán kívül, az ajtó mellett helyeztek el olyan cigarettavég-gyűjtő edényt, melyen egy ismert cigarettamárka reklámja volt látható.
Alkoholtartalmú italok jogszabálya ütköző módon történő közzététele miatt 13 eljárás indult:
- Hét esetben élelmiszer illetve vendéglátó üzletek portálján helyeztek el szeszesital-reklámokat úgy, hogy a közzététel helyétől számított 200 méteres távolságon belül közoktatási vagy egészségügyi intézmény bejárata volt megtalálható.
- Sajtótermék címoldalán elhelyezett szeszesital-reklám miatt egy eljárás indult. Egy debreceni italdiszkont különleges ajánlatait tartalmazó kiadvány címoldalán helyezték el öt különböző dobozos és palackozott sör fényképét.
- Öt internetes honlap pedig azért volt kifogásolt, mert a nyitóoldalon szeszes italok reklámja volt látható. Ezek a honlapok szórakozóhelyek, italkereskedések, illetve italra szakosodott futárszolgálatok oldalai voltak.
Intézkedések, alkalmazott jogkövetkezmények
57 db fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki, melyek összértéke 9.210.000 forint volt,
12 esetben a bírság kiszabása mellett elrendelték a jogsértő állapot megszüntetését,
4 esetben a dohánytermék importőrének székhelye szerint illetékes felügyelőség eljárását kezdeményezték a jelölési hiányosságok miatt.
A 18. életévét be nem töltött személyek szeszes itallal és dohánytermékkel történő kiszolgálásának tilalmát évek óta visszatérő jelleggel ellenőrzi a fogyasztóvédelmi hatóság. Tartós és látványos javulás azonban sajnos továbbra sem állapítható meg ezen a területen.
E jogsértés visszaszorításában az okozza a legfőbb problémát, hogy a közgondolkodás még mindig „bocsánatos bűnnek” tartja a fiatalkorúak dohánytermékkel és szeszes itallal történő kiszolgálását. Erre utalnak az üzletekben az ellenőrzéseket kommentáló vásárlói és kereskedői megnyilvánulások is. A legtöbb e kérdésben „hozzászóló” vevő, eladó, illetve üzemeltető megelégszik azzal az ellenérvvel, hogy nem is gondolták volna a próbavásárlást végző fiatalról, hogy még csak 16 éves. És ezen a ponton gyakorlatilag fel is mentik magukat. A bírságolást ugyan tudomásul veszik, de felelősségüket továbbra sem érzik át. Ahelyett, hogy a tilalom betartásának lehetőségeit keresnék, inkább arról vitatkoznak, hogy miért van erre a tilalomra szükség, illetve, hogy szerintük ők miért nem tudják ezt betartani.
Mindezek alapján szükségesnek tartjuk, hogy e tilalom betartásának erkölcsi fontosságát hangsúlyozva az eddigieknél lényegesebben nagyobb teret kapjon e probléma a sajtónyilvánosság előtt. A társadalomnak általában sokkal fontosabbnak kellene tartania saját fiataljai egészséges nevelését. Ma ezt a kérdést sajnos általános közöny övezi.
A kereskedők az esetek nagy többségében nem feltétlenül haszonelvűségből, sokkal inkább közönyből szolgálnak ki bárkit – életkorra való tekintet nélkül – dohánnyal vagy épp szeszes itallal.-tájékoztatta szerkesztőségünket Jeney Géza regionáűlis igazgató.
Néhány kirívó példa:
Debrecen egyik nagy lakótelepén található – egyazon kft. által üzemeltetett – két egymáshoz közeli vendéglátó üzletet korábbi jelzések alapján vontak vizsgálat alá. Az egyik üzletben egy palack sörrel és egy doboz cigarettával szolgálták ki a 16 éves gimnazista lányt. Két nappal később a másik üzletben tartottak ellenőrzést. Ez alkalommal 0,5 dl Cherry brandyt és egy doboz cigarettát szolgáltak ki a szintén 16 éves gimnazista lánynak. E próbavásárlás alkalmával a nyugtaadást is elmulasztották.
Az üzemeltetőt 700.000 forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezték.
Egy ugyancsak debreceni élelmiszer jellegű vegyes üzletben 1 doboz cigarettával és egy palack 0,2 literes, aromával ízesített szeszes itallal szolgálták ki a fiatalkorú hölgyet. Ráadásul az üzlet utcai homlokzatán úgy voltak elhelyezve a nagyméretű egy bizonyos sörmárkát népszerűsítő feliratok, hogy a reklám közzétételének helye és a közelben lévő gimnázium és műszaki szakközépiskola bejárata között mindösszesen 56,75 méter volt a távolság.
Az üzlet üzemeltetőjét 270.000 forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezték.
Egy debreceni italkereskedés saját weboldalának nyitóoldalán, illetve a cég akciós ajánlatait tartalmazó 8 oldalas sajtótermékének első borítólapjának külső oldalán is közzétett szeszes italok reklámját.
A céggel szemben 100.000 forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
Egy ugyancsak debreceni italboltban ismételt ellenőrzés során szolgálták ki a fiatalkorú közreműködőt egy dobozos sörrel és egy doboz cigarettával. Ebben az üzletben idén már másodjára szolgáltak ki fiatalkorú személyt szeszes itallal és dohánytermékkel.
Az üzemeltetőt 200.000 forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtották.