Súlyosan megtéveszti a fogyasztókat a hitelszerződésekkel kapcsolatos banki eljárás

Fogyasztóvédelem - 2008-06-13

Egyes bankok a lakás hitelszerződések megkötése után drasztikusan növelik az előtörlesztés díját, vagy tetszőlegesen bevezetnek külön költségfajtákat, mint például a végtörlesztés díja. A fogyasztók döntését hitelfelvételkor jelentősen befolyásolja, hogy milyen feltételekkel (díjak és kamatok mellett) törleszthetik akár a futamidő előtt is a felvett összeget.

 A bankok azonban a szerződések megkötését követően egyoldalúan és a fogyasztók számára hátrányosan módosítják a szerződési feltételeket.

 

Különösen kirívó a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) Zrt. magatartása, amely 0 forintról 100.000 forintra emelte (egy újonnan bevezetett díj címén) a végtörlesztés minimális összegét a már több éve megkötött szerződésekre visszamenőleg is. Emellett más bankok is éltek hasonló gyakorlattal: az OTP Bank Nyrt-nél például az elő- és végtörlesztés sokáig szintén ingyenes volt, majd mindkettő díja 35.000 forintra emelkedett.

 

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megítélése szerint a bankok a fogyasztókat súlyosan félrevezetik, amikor nem tájékoztatják teljes körűen őket a szerződések megkötésekor, illetve azt a látszatot keltik, hogy:

-          nem jár plusz kiadással az idő előtti törlesztés,

-          vagy nem vezetnek be új költségfajtákat,

-          vagy egyszerűen egyik pillanatról a másikra jelentősen megemelnek minden ok nélkül egyes költségeket.

 

Elfogadhatatlan az arra való banki hivatkozás, hogy az általános szerződési feltételek ezt lehetővé teszik. Az pedig arcátlan és a fogyasztókat semmibe vevő banki magatartás, hogy a hitelszerződés lejáratakor végtörlesztés címén további 100.000 Ft-ot kelljen a fogyasztónak fizetnie. Ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felszólítja a hitelintézeteket, hogy azonnal szűntessék meg a hitelszerződések lényeges elemeit érintő és a fogyasztókat jelentősen megkárosító piaci magatartásukat.

 

Egyidejűleg az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségén keresztül az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Eseti Bizottságához, a Gazdasági Versenyhivatalhoz és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordul, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel kényszerítsék ki a fogyasztókat hátrányosan érintő banki gyakorlat megszüntetését.

 

Forrás:OFE