DINAMIKUS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS, GYORSJÁRATOK DEBRECENBEN

Fontos - 2011-05-06

A 2011. április 1-jétől bevezetett menetrend sikeresnek bizonyult és kedvező volt a fogadtatása az utazóközönség részéről is. A tapasztalatok alátámasztják, hogy egy nagyvárosban is lehet pontos közösségi közlekedést működtetni. A villamos két szombat éjszakai járatának beindítása találkozott a fiatal utazók igényeivel és szinte teljes kihasználtsággal közlekednek ezek a járművek.

A menetrend korszerűsítés I. ütemének a pontosság, a II. ütemének pedig a dinamikus tömegközlekedés elérése a cél. A most bevezetésre kerülő új menetrendek kialakítása széleskörű társadalmi egyeztetésen alapul, a korszerűsítésben aktívan közreműködtek a városban lévő civil szervezetek, és a változtatásoknál figyelembe vették a közlekedési fórumon elhangzottakat is.

2011. május 16-ától életbe lépő változások legfontosabb üzenete:

1. A dinamikus közösségi közlekedés érdekében gyorsjáratokat indítanak el.

2. Az új menetrendek kialakításánál figyelembe vették a nagyfoglalkoztatók (TEVA Zrt., IT Services Hungary Kft.) igényeit is.

3. Két városrészt is bekapcsolak (Csigekert és Liget lakópark) a közösségi közlekedésbe.

 

 

A 2011. május 16-ától érvényes menetrend a következő autóbuszjáratokat érinti:

10/10Y, 11, 12/12Y, 13, 14, 16, 19, 19Y, 20, 21, 22, 23/23Y, 24, 26/26Y, 32, 33/33Y, 34/34A, 35/35A, 35Y/351, 36/36A, 36Y

 

A vonalhálózat és a menetrend átalakításának hatására az üzemidők (az első és az utolsó járatok indulási időpontja közötti időszak), a menetidők és a követési idők, valamint a járatok útvonalai változnak.

A főbb módosítások:

 

A csúcsidőszakban az utasok gyorsabb eljutását segítő gyorsjáratokat vezetnek be „E” (mint expressz) kiegészítő jelzéssel a 33-as, a 35-ös és a 36-os vonalakon. (Ezek nagymacsi és józsai járatok.)

- Új városrészeket (Csigekert és Liget Lakópark) kapcsolnak be a közösségi közlekedésbe a 11-es és a 14-es autóbuszvonalak helyett kialakított, új útvonalon közlekedő, 11-es számú autóbuszjárat bevezetésével.

 

 A párhuzamos útvonalakon közlekedő járatokat megszüntetik. Ennek következtében a 26/26Y-os nem közlekednek. A 26/26Y-os járatok által érintett területek legegyszerűbben a két új körjárattal (22, 24) és egy gerincjárattal (10/10Y), valamint 12/12Y-os járattal érhetőek el.

 

 A Nyugati Ipari Park és a TEVA Gyógyszergyár dolgozóinak munkába járását elősegítve, a munkaidőhöz való optimális igazodás érdekében megváltoztatják a 10/10Y-os, a 12/12Y-os, 16-os, a 21-es autóbuszjárat menetrendjét.

 

 A Hatvan utca elnevezésű megállóhelyeken a Hatvan utcán elhaladó autóbuszjáratok közül, csak az új 22-es számú autóbuszok állnak meg. A többi járatnál a fel- illetve leszállásra a 100 méteren belüli Segner tér elnevezésű megállóhelyeken van lehetőség.

A második ütemben módosított vonalaknál – az elsőhöz hasonló módon – szintén különbséget tesznek a járatok menetidejében aszerint, hogy mely napszakban, időszakban közlekednek. Az eltérő menetidők alkalmazásával a járművek pontos indulása és a célállomásra való pontos érkezése megvalósulhat, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb lehet az utazás.

 

A megállóhelyeken elhelyezett menetrendek az újonnan módosított járatoknál is új formában jelennek meg, az indulási időpontok nem a végállomástól számított indulási időket, hanem az adott megállóhelytől való indulási időket jelentik. Így az utasoknak már ezeknél a járatoknál sem kell számolgatniuk, hogy mikorra ér oda, illetve mikor indul tovább az adott jármű.

 

Azoknál a járatoknál, melyeket az első két ütem módosításai nem érintenek a megállóhelyi menetrendi hirdetmények a korábbi gyakorlatnak megfelelően jelennek meg.

A május 16-ától érvénybe lépő menetrendi változtatásokkal kapcsolatos tapasztalatok, észrevételek alapján utólagos korrekció várható a minél pontosabb és kiszámíthatóbb közlekedés érdekében.