Majd elintézik egymás között?? - Eminens diákot gyászol a kecskeméti Bolyai János Gimnázium. Egy 17 éves fiút, aki öngyilkos lett.

Fontos - 2011-02-16
Mi történt? A fiú nevelőapja szerint a fiút bántották az osztálytársai. Az osztálytársak szerint csak  gyakran poénkodtak vele . A vizsgálat még zajlik. Egy biztos, ennek a fiúnak nagyon súlyos gondjai voltak, kilátástalan helyzetben érezte magát, amiben nem akart, nem tudott tovább élni. És ebben a helyzetben nem kért vagy nem kapott segítséget.

Fontos, hogy a gyerekek megtanulják rendezni konfliktusaikat az életkoruknak megfelelő szinten. Ha a homokozóban mindenkinek piros kis lapát kell, ha a barátnők összekapnak, vagy két hasonló erejű fiú játékosan birkózik, nem kell közbeavatkozni, amíg a gyerekek nem veszélyeztetik egymás testi-lelki épségét. A kortársbántalmazás azonban másról szól.

 

    Akkor mondjuk, hogy egy tanulót bántalmaznak, ha egy másik tanuló vagy tanulók egy csoportja durva és kellemetlen dolgokat mond neki, vagy tesz vele, ha ismétlődően gúnyolják, ugratják, vagy szándékosan kihagyják dolgokból. A bántalmazás jellemzően egyenlőtlen erőviszonyok mellett zajlik, azaz az áldozat nem tudja megvédeni magát. Tehát ha ilyen esetekben hallja azt egy gyerek, hogy álljon ki magáért, ne üljön fel az ugratásoknak, tegyen úgy, mintha nem is érdekelné, vagy netán vágjon, ill. üssön vissza, akkor valójában azt mondjuk neki: magadra hagylak, nem segítek - pedig a felnőttek dolga, hogy megvédjék a gyerekeket, akár egy másik gyerektől is! A Kék Vonal Ifjúsági és Gyerektelefon éjjel-nappal ingyenesen hívható számát, a 116 111-et gyakran hívják a gyerekek iskolai történetekkel. A veszélyhelyzetek közül 2010-ben a kortársbántalmazás volt a második leggyakoribb, amivel hozzánk fordultak szóban vagy honlapunkon keresztül írásban. Sokszor egy tanulónak nehéz közvetlenül a tanáraitól segítséget kérnie. Rossz tapasztalatai vannak erről, fél, hogy az  árulkodás  miatt még nehezebb helyzetbe kerül, vagy úgy látja, a tanárok úgysem tudnak tenni semmit. Ilyenkor nagyon fontos kapaszkodó lehet egy lelkisegély-szolgálat. Mi nem vonjuk kétségbe, amit a hívó mond, nem vádoljuk őt, meghallgatjuk, és felajánljuk segítségünket. Felvesszük a kapcsolatot a helyi gyerekjóléti szolgálattal, az iskolával, szükség esetén a nevelési tanácsadóval is, és nem csak jelezzük, hogy egy gyerek bajban van, hanem a megoldáson is együtt gondolkozunk a helyi szakemberekkel. A legrosszabb reakció, az áldozat segítségkérésének közhírré tétetése, majd a bántalmazók példás megbüntetése - de sok iskolában még mindig megtörténhet ez. Ezért fontos a szakmai konzultáció, amit a Kék Vonal Szakember - Szakember Vonala is kínál. A kortársbántalmazás prevenciójához és csökkentéséhez a pozitív iskolai légkör megteremtése, a konstruktív konfliktuskezelési stratégiák elsajátítása, az osztályközösségek erősítése, a kommunikáció és az empátia fejlesztése vezet. Valamint annak az egyértelmű kifejezése és megélése, hogy az adott iskolában az erőszaknak semmilyen formája, sem a verbális, sem a fizikai, sem az interneten keresztül megvalósuló senki részéről - legyen az tanár vagy diák - nem megengedett.

    Kiadó: Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány