- A magyar kormány 2020-ig 1500 milliárd forinttal támogatja a vasút korszerűsítését - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára hétfőn Hajdúszoboszlón.
A munkák során összesen 900 kilométer hosszú vasúti pályát korszerűsítenek és 45 ezer férőhely "új járműkapacitás jön létre", 1-2 év múlva már megjelennek az új kocsik a vonalakon - tette hozzá Mosóczi László.
A korábbi felújítások után - a Budapest és Püspökladány között 2011-től és 2015-ig, 120 milliárd forintból megvalósult fejlesztést követően - most új szakaszon, Püspökladány és Ebes között folytatódik a korszerűsítés, ahol 31,25 kilométer hosszúságú, kétvágányú vasúti pályát tesznek alkalmassá az óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedő vonatok fogadására - tette hozzá a helyettes államtitkár.
A nettó 75 milliárd forintos beruházás során a 31 kilométeres pályaszakasz mellett teljesen megújul a kabai, a hajdúszoboszlói és az ebesi vasútállomás, ahol peronaluljárókat és lifteket építenek ki - mondta Mosóczi László hozzátéve: a beruházás folytatódik, a Debrecen-Ebes közötti 7,5 kilométeres pálya felújításának közbeszerzési eredményét a napokban hirdetik ki.
A térségbeli fejlesztések között említette a helyettes államtitkár a Debrecen-Nyíregyháza, majd Záhony közötti vasúti pálya korszerűsítését, az M35-ös autópálya megépítését Berettyóújfaluig, onnan pedig a 4-es gyorsforgalmi út építését a magyar-román határig. Mindehhez kapcsolódóan fejlesztik a debreceni repülőteret és megépül a vasúti, autóbusz és villamosközledés új központja, a debreceni intermodális központ - fűzte hozzá.
Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy korábban a kabai cukorgyárhoz komoly teherszállítási vasúti infrastruktúra épült ki, amely ma is megvan. A mostani fejlesztés szerinte jelentősen hozzájárulhat a térség gazdaságfejlesztéséhez is.
Tiba István, a térség miniszteri fejlesztési biztosa hozzátette: a kormány kiemelt turisztikai övezetté nyilvánította a Debrecen-Hajdúszoboszló-Hortobágy-Tisza-tó térséget, s a tervezett több mint 35 milliárd forint turisztikai fejlesztéseket is jól szolgálja a vasúti korszerűsítés.
Az alapkőletételen Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese részletesen beszélt a magyar vasúti közlekedésfejlesztés folytatásáról, amely a korszerű, biztonságos, a mai igényeknek mindenben megfelelő közlekedési feltételeket teremti meg.
Somodi László, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vasútfejlesztési igazgatója hozzátette: a vasút korszerűsítése egyszerre szolgálja a munkába járás biztonságát, a turizmus fejlesztését és az áruszállítás bővítését.