Egy szoftver üzembe helyezése okoz problémát az adóbevallások benyújtása kapcsán, amely egyes meghatalmazotti adatok felülvizsgálására készült. Az APEH Központi Hivatalának Adóügyi Főosztálya olyan szoftver kifejlesztését kezdeményezte, amely vizsgálja, hogy a meghatalmazott körül minden adat rendben van-e?
Ezt a szoftvert néhány napja futtatják. Azon meghatalmazottak, akik azt tapasztalták, hogy megszűnt a hozzáférésük valamely megbízójuk kapcsán az a következő esetekre gyanakodjon:
- olyan rovatot is kitöltött, amit nem kellett volna (annak ellenére, hogy azt hibamentesen feldolgozták)
- megváltoztak azon könyvelőirodának az adatai, akire a meghatalmazott az adatlapon hivatkozott (akkor is, ha pl. a könyvelőiroda átalakult)
A helyi igazgatóságokon működő adóalany-nyilvántartási részleg a törlésre papíralapon küld értesítést, amely a törlést követőek hetekkel később kerülhet kézbesítésre. Az értesítés nem határozat (vagy végzés), így azzal kapcsolatban nincs helye fellebbezésnek, még akkor sem, ha esetleg az valamilyen jogsértő eljárás következménye.
Miután a hivatal törölte a hozzáférést, ezért az egész folyamatot elölről kell kezdeményezni, ami új meghatalmazás, új nyomtatvány papíralapú elkészítését és benyújtását, illetve az ügyintézési határidő elteltét is igényli, ahhoz, hogy a könyvelő újra kezelhesse megbízójának adatait. Az intézkedés kapcsán az adóhatóság helyi igazgatóságánál arról beszélnek, hogy nekik nincs jogosultságuk a szoftver futásába beavatkozni, míg a Központi Hivatal pedig arra hivatkozik, hogy konkrét ügyben csak a helyi igazgatóságok adnak tájékoztatást.
Kiadó: Magyar Könyvelők Országos Egyesülete