Országos kampány indult HalPéntek néven a rendszeres, legalább heti egyszeri halfogyasztás ösztönzésére.
Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón tudatta, hogy bár Magyarországon több mint 30 százalékkal nőtt a halfogyasztás 2013 óta, egy ember átlagosan 6,7 kilogramm halat fogyaszt évente, ami még mindig alacsony.A halfogyasztás továbbra is szezonális jellegű: a magyarok leginkább Húsvét és karácsony előtt vásárolnak halat - fűzte hozzá.
A magyar fogyasztók a hal elutasításának okaként a magas árat, a szálkáktól való félelmet és a halak minőségével kapcsolatos kifogásokat jelölik meg. Ebből az következik, hogy a halfogyasztás növeléséhez a fogyasztói bizalom helyreállítása szükséges - mondta.Az államtitkár ismertette, hogy a halfogyasztás növeléséért többi között 27-ről 5 százalékra csökkentették a fogyasztási célú hal áfatartalmát, és nagy hangsúlyt fektetnek a célzott promóciókra is.Az utóbbi években a nagy szupermarket láncoknak köszönhetően javult a haltermékek hozzáférhetősége is, és egyre több halas étterem, büfé van, de vannak területek, ahol továbbra is nehezen szerezhetők be a friss és a feldolgozott haltermékek - tette hozzá Zambó Péter.
Lévai Ferenc, a kampányt életre hívó Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet szóvivője elmondta: a www.halpentek.hu honlapon receptek és egy térkép is található, amelyen azt jelölik, hol lehet a fogyasztó tartózkodási helyéhez legközelebb halat kapni.A magyar hal biztonságos, a tavalyi EU-s kutatások eredménye szerint semmilyen szennyező anyag nem található bennük - hangsúlyozta
.Ondré Péter, az Agrármarketig Centrum ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a centrum két éve elindította a Kapj rá! nevű kampányt, amelynek részeként egy sorozatban a halak elkészítései módjait mutatják be, és kóstoltató roadshow-val népszerűsítik a halfogyasztást. Utóbbi keretében eddig 80 ezer falatot osztottak ki országszerte, a program a következő időszakban is folytatódik - közölte.Egy közvélemény-kutatást ismertetve elmondta, hogy öt évvel ezelőtt 8,2 százalék volt a halat elutasítók aránya, 2020-ra ez 2,4 százalékra csökkent, valamint nőtt a belföldi édesvízi halak iránti igény is: a három legnépszerűbb hal között a ponty és a harcsa is szerepel.(FOTÓ)