Távhőszolgáltatási konferenciát és kiállítást rendeznek október 16-18. között a Kölcsey Központban. Az eseményen lehetősége van minden távhőszolgáltató vállalatnak megismertetni fogyasztóival szolgáltatásait és kiállíthatják termékeiket.
Az esemény jelentőségének érzékeltetésére a szervezők a "Fogyasztóbarát, minőségi távhőszolgáltatásért" gondolatot választották, hiszen a konferencián megjelenő vállalatok elsősorban a magyarországi távfűtés szakmai eddigi eredményeit veszik górcső alá, valamint felhívják a figyelmet a szolgáltatások hatékonyságát, és működését akadályozó veszélyekre. Ezen kívül foglalkoznak a magyar energetika aktualitásaival, így a konferencián szerepet kapnak a témák között a magyar energiapolitika és a távhőszolgáltatás kérdései, a távhőpiac eredményes marketingtevékenységgel történő fejlesztése, valamint szó lesz a távhőtermelésben és szolgáltatásban megjelenő új technológiai lehetőségekről, de kitérnek majd a debreceni távhőszolgáltatás helyzetre és lehetőségeire, közbeszerzési kínálatára, valamint a természetes energiaforrások felhasználására is.
Csonka Tibor, a Debreceni Hőszolgáltató Zrt vezérigazgatója hangsúlyozta: a konferenciát minden évben megrendezik, s ez az alkalom a legrangosabb szakmai találkozónak minősül. Reményét fejezte ki arra vonatkozóan, hogy az előadások révén lehetőség nyílik a szakmai észrevételek kifejtésére és a magyarországi, valamint debreceni hőszolgáltatás helyzetének megvitatására.
Dr Uhri László, a Magyar Távhőszolgáltatók Szövetségének elnöke szerint a hőszolgáltatás folyamatai során jelentős figyelmet igényel a környezetvédelem, ami magában foglalja a széndioxid-csökkentést és a már meglévő energiaforrások gazdaságos, hatékony hasznosítását. Rámutatott ugyanakkor arra is, hogy a magyar távhőszolgáltatás fejlődése érdekében elengedhetetlenül szükséges az együttműködés megteremtése az Euroheat & Power, azaz a kapcsolt hő- és villamosáram-termelés, a távfűtés- és hűtés érdekeit képviselő nemzetközi szövetséggel. A közös munka ugyanis elősegítheti a magyar távhőszolgáltatás továbbfejlődését.
Dr. Uhri László felhívta a figyelmet: a hazai távhőszolgáltató vállalatok önfenntartóként működnek, ami maga után vonja, hogy ki vannak szolgáltatva a fogyasztói igényeknek. Nem tudják ugyanis kihasználni a szolgáltatásban rejlő lehetőségeket, mert ha a fogyasztók száma csökken, azzal arányosan nőnek az árak, ám ha egyre több fogyasztó választja a távhőszolgáltatást, akkor értelemszerűen az árak is kedvezőbben alakulnak.
A gázfűtéses rendszerrel azonban nem vehetik fel a versenyt, mivel az említett szolgáltatást nagy mértékben támogatják, ami előnyös a kisfogyasztóknak. igényeit. Dr. Uhri László szerint a gázfűtés monopóliumát egyfajta kormányzati támogatással lehetne megszüntetni.
Sabine Froning, az Euroheat & Power igazgatója szerint hatékonyabb lobbitevékenységre volna szükség a magyar távhőszolgáltatók részéről, s ezáltal nagyobb befolyásra gyakorlására ösztönözne az Európai Bizottságban dolgozó politikusok irányába. Az említett lobbicég a távfűtés- és hűtés, illetve a kapcsolt energiatermelés érdekeit képviseli az Európai Unió döntéshozóival fenntartott együttműködésben. Sabine Froning is károsnak ítélte a gázfűtés egyeduralmát, s aggodalmát fejezte ki az egyre inkább növekvő magyarországi távfűtési díjak emelkedésével kapcsolatban.
Bögre Zoltán