Az együttműködés jegyében

Helyi - 2021-05-26

Debrecen és Nyíregyháza 2017. decemberében kötött hosszú távú stratégiai együttműködési megállapodást, aminek célja többek között az Észak-alföldi régió versenyképességének növelése.

A két város közötti együttműködés kitűzött céljai a megvalósítás fázisába léptek.

Az a megállapodás, amelyet 2017 decemberében kötöttünk az nem egy papíron maradt megállapodás, hanem egy lépésről-lépésre megvalósuló együttműködés. Ezt támasztja alá, hogy az elmúlt időszakban a kormány két nagyon fontos döntést hozott Debrecen-Nyíregyháza megállapodása kapcsán – mondta el Papp László Debrecen polgármestere.

A cívisváros vezetője hozzátette: a kormány egyrészt elrendelte a 4-es számú főút 2x2 sávosítási projektje előkészítését és nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította. Másrészt korábban döntés született a két város közötti vasúti kapcsolat, az ország egyik legjelentősebb vasúthálózati elemének, a 100-as vasúti fővonalnak a fejlesztéséről. A két város közötti együttműködés kitűzött céljai a megvalósítás fázisába léptek.

A 4-es számú főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának 2x2 sávosításának projektelőkészítési feladatinak - tanulmányterv, környezetvédelmi munkarészek - elkészítésére országosan indított közbeszerzést a NIF Zrt. Műszaki Igazgatósága. Ezen közbeszerzési eljárás vonatkozó ajánlatok bontása áprilisban megtörtént. Jelenleg ezeknek az értékelése zajlik. Sikeres és eredményes eljárás esetén a keretszerződés júliusra jön majd létre, akkor lehet a konkrét feladat kapcsán újbóli ajánlattételre felkérni az ajánlattevőket.

A megállapodás a repülőtérre is vonatkozik, hiszen a Debreceni Nemzetközi Repülőtérnek a funkciója, vonzáskörzete az Nyíregyháza és a mi megyénk is – emelte ki Kovács Ferenc Nyíregyháza polgármestere.

Debrecen és Nyíregyháza évtizedes kapcsolatban áll egymással. Mindig is fontos volt, hogy a két város és a hozzájuk kapcsolódó térségek gazdasági, kulturális és idegenforgalmi fejlődését előmozdítsák, oktatási programjaikat, képzési struktúrájukat összehangolják.

Ebben az esztendőben és a jövő évben is egyre nagyobb sporteseményeket hozunk hazánkba és a keleti régióba is. Nagyon sok tervünk van, hogyha nézzük Kelet-Magyarországot, Debrecennel, Nyíregyházával egyre több sportág csatlakozik a nagy sporteseményekhez és ehhez közlekedés szempontjából is fejlesztenünk kell a közút hálózatot. Nagyon fontos lesz a jövőre nézve a sportolóknak és az egészségvédelem szempontjából is ez a fejlesztés – hangsúlyozta Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár, országgyűlési képviselő.

Vinnai Győző országgyűlési képviselő rámutatott, hogy a két város együttműködése kapcsán az agglomerációs övezetek is fejlődnek.

Most fogjuk megépíteni az M35-ös autópálya csomópontját. Ez lehetőséget ad arra, hogy a kamiontranzitot arra tereljük és megtartsuk a 4-es számú főút 2x2 sávosítását a polgári forgalomnak – fogalmazott Kósa Lajos országgyűlési képviselő.

Eredményes lett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzési felhívása, amit a Debrecen és Nyíregyháza közötti, mintegy 48 kilométer hosszú kétvágányú vasúti vonalszakasz fejlesztésének tervezésre írtak ki.

A vonatok jelenleg maximum 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek. A korszerűsítés végére már lényegesen gyorsabban, akár 160 kilométeres sebességgel is haladhatnak, ezzel várhatóan csökkentve a jelenlegi menetidőt.

A felújítás során elkészül a vonalszakasz és állomásainak biztosítóberendezési és távközlési korszerűsítése, a KÖFI (Központi Forgalomirányító Rendszer) távvezérlés kiépítése, valamint az ETCS (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítése. A fejlesztés része lesz az állomási akadálymentesítés, az előterek felújítása és egy P+R parkoló megépítése is. A tervezési szakaszon jelenleg négy állomás (Apafa, Hajdúhadház, Újfehértó, Császárszállás) és három megállóhely (Debrecen-Csapókert, Bocskaikert, Téglás) található.

A tervezési munka 2021. június hónapban indul és Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásból valósul meg. A végleges engedélyezési tervek elkészítése és az engedélyek megszerzése várhatóan 15 hónapot vesznek igénybe.

Tasó László országgyűlési képviselő kiemelte a megállapodás alapjaiban határozza meg a következő időszakban – talán 50-100 évben – a régió esélyeit és lehetőségeit.