Debreceni tömegközlekedés: az MSZP közgyűlési javaslata a kulcs a helyzet megoldására

Helyi - 2009-10-20

Debreceni családok ezrei kerültek lehetetlen helyzetbe városunk közgyűlésének június 25-i döntése következtében. Az akkor elfogadott bérletstruktúra családok ezreinek jelent - éves szinten akár egy átlagfizetésnyi, 100-120 ezer forintos - megfizethetetlen többletterhet.

A Közgyűlés 2009. június 25-i döntésének értelmében, Debrecen városában a szolgáltató váltással egy időben, 2009. július 1. napjától új, úgynevezett „kombinált” bérletstruktúra került kialakításra.

Az új bérletrendszer kialakítása – az előterjesztő szerint – lényeges szolgáltatásnövekedés mellett jelentős, jól meghatározott utazói kör, a teljes bérletállományt vásárlók több mint 80%-a számára 20-80%-os utazási díjnövekedést eredményezett. Az azóta eltelt időszak tapasztalata azt mutatja, hogy városunk lakói nem tudják, és nem is kívánják elfogadni a Közgyűlés döntését. A városi tömegközlekedés kialakítása, illetve az utazási, életvitelbeli szokások nem teszik lehetővé, hogy a ma már egyedüli kombinált bérlet szolgáltatásait az utazóközönség minden tagja kihasználja. Míg városunkat az autóbuszos tömegközlekedés nagyrészt lefedi, addig a kötött-pályás tömegközlekedési eszközökkel (troli, villamos) csak a város kis hányada, leginkább a kevésbé iparosodott, és kisebb lakóövezetek érhetők el. Ennek következményeként az agglomerációban (Józsa, illetve külterületek, kertségek), a nagy lakótelepeken (Tócókert, Újkert, Vénkert) élők ezt a szolgáltatást úgy kell megfizessék, hogy annak igénybevételéhez nincsenek a város által kiépítve az infrastrukturális feltételek.

 

Mindezeken túl, már látható az a tendencia - amit nem csak mi, szocialista politikusok, de független közlekedési szakemberek is előre jeleztek -, ami az új utazási szokások megjelenésében nyilvánul meg.

Az átgondolatlan pályázat, és az alapjaiban hibás közlekedési koncepció következménye, hogy ma már debreceni családok ezrei találják gazdaságosabbnak az eddig használt tömegközlekedés helyett a gépkocsit.

 

A kizárólagosan csak összvonalas bérlet további fenntartása ennek tükrében nemcsak a debreceni családok utazásának terheit növeli indokolatlanul, és jelentős mértékben, de hosszabb távon jelentős utasszám csökkenéshez, ezáltal jelentős bevételkieséshez is vezethet.

Ennek a folyamatnak a következményei beláthatatlanok, de vélhetően a debreceni tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának tarthatatlanságához, esetlegesen a szolgáltatás korlátozásához, illetve összeomlásához is hozzájárulhat.

A közgyűlési előterjesztésünk a bérletstruktúra visszaállítására az őszi ülésszakot megelőzően már Kósa Lajos asztalán volt. Mégis másfél hónapnak kellett eltelni ahhoz, hogy Debrecen polgármestere egyáltalán beismerje: valóban nagymértékben csökkent a tömegközlekedést igénybevevők száma. Azonban látható, hogy a 20%-ot megközelítő utasszám csökkenés ellenére sem kívánnak változtatni a lakosság közlekedési terhein, ezért félő, hogy Debrecen lakói végérvényesen elfordulnak a tömegközlekedéstől.

 

Mindezek mellett sem szabad elfelejteni a politikai kalandorság fogalmát kimerítő tényt, hogy Debrecen közgyűlése alig egy éve határozatban deklarálta, hogy városunk lakóinak közlekedési terheit az elkövetkező nyolc évben legfeljebb csak a mindenkori inflációval emeli.

 

(A Közgyűlés által a 269/2008. (X. 2.) Ö. h-val elfogadott és jelenleg is hatályos Közszolgáltatási Szerződés 3. fejezete (Pénzügyi feltételek, tájékoztatási kötelezettség) 3.1. pontjának 5. bekezdése: „A Felek kötelezettséget vállalnak arra, hogy a szolgáltatás gazdaságossági számításain alapuló évenkénti tarifaemelésének mértéke a MNB által közzétett, a következő évre vonatkozó, várható fogyasztói árindex mértékéig terjed, de azt nem haladhatja meg a szerződés teljes időtartama alatt.”)

 

A Fidesz többszáz-milliós vagyonnal rendelkező politikusainak nemhogy az adott szó, de az írásos szerződés sem jelent semmit. Az ez év elején bevezetett új tömegközlekedés díjak is meghaladták már az infláció ez évi mértékét, ezek után a jelenleg is hatályos Közszolgáltatási Szerződésben foglaltak értelmében nemcsak morális, de jogi alapja sem lehet a további jelentős utazási költségemelkedésnek! Az önkormányzati határozat, a médiában elhangzott ígéretek ellenére született a döntés: Debrecen lakosai fizessenek

A Fidesz politikusainak cinikus hozzáállását jelzi a bérletstruktúra bevezetésekor megfogalmazott indoklás is: „alig néhány gombóc fagylalt árával kell csak többet fizetni” az elkövetkező években az utazásért.

Debreceni családok ezrei 1.200 fagylalt árával lesznek szegényebbek, és egy újabb tapasztalással gazdagabbak: A Fidesz politikusai  akkor mondanak igazat, ha nem beszélnek.

 

 

            Dr. Zsiros Zsolt            Varga Zoltán

            frakcióvezető               önkormányzati képviselő