A debreceni közgyűlés 2004. 12. 16-án elfogadta a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-nek a déli iparterület részét képező, mintegy 89 hektáros ingatlan fejlesztésére vonatkozó terveit és támogatta az SCTO Hajdúság Kft. 100 % üzletrészének megvásárlását.
Ugyanebben a határozatában felkérte a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. elnök-igazgatóját, hogy negyedévente számoljon be az ingatlanok fejlesztésével kapcsolatban végzett tevékenységről.
A Vagyonkezelő Zrt. Elnök igazgatója a 2005. október elsejétől 2006. június 20-ig terjedő időszakról az alábbiakban számolt be.
- 2005. október 21-én elkészült a fejlesztési területre vonatkozó előzetes környezeti hatástanulmány (Kristály-99 Kft.).
- 2005. október 25-én benyújtásra került a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez a környezetvédelmi engedély kiadása iránti kérelem.
- 2005. október 27-én elkészült a közműfejlesztés tanulmányterve (K+K Kft.).
- A 2005. január 10-én létrejött ingatlan adásvételi előszerződés alapján – az abban foglalt feltételek teljesültével – megvásárlásra kerültek a 0500/6, 0500/7, 0500/8 hrsz-ú területek 2006. november 15-én.
- 2005. november 25-én módosításra került a Raiffeisen Bank Rt.-vel kötött multicurrency kölcsönszerződés, melynek értelmében a hitel igénybevételi lehetőségének ideje meghosszabbodik 2006. június 30-ig.
- 2006. január 1-én bérleti és szolgáltatási szerződés került megkötésre a Máriás ’97 Kft-vel a terület hasznosítása, gondozása céljából.
- A geodéziai munkák elvégzésére a GEOBAU Stúdió Bt.-t kértük fel, a szerződés megkötésének időpontja 2005. november 20.
2006. február 01.-től a Társaság új ügyvezetője dr. Szabó Attila, az ügyvezetőváltással járó cégjogi és bejelentési kötelezettségeinek az Airport Invest Kft. eleget tett.
Megtörtént a cég tulajdonában álló területek egy helyrajzi szám alá vonása 2006. január 27-én.
A 2005. II. felében a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez beadott környezetvédelmi engedély ügyében az Airport Invest Kft. 2006. február 20-án megbeszélést hívott össze a Felügyelőség, a Hortobágyi Nemzeti Park és a Kristály ’99 Kft. képviselőinek, valamint Novák Tibor vállalkozónak részvételével, majd a megbeszélésnek megfelelően egy kiegészítő anyag elkészítésére és a Felügyelőséghez történő benyújtására került sor.
Az elmúlt két hónapban az Airport Invest Kft. áttanulmányozta a meglévő közműtanulmány-terveket, melyek alapján kiderült, hogy az ipari park területére vonatkozó szabályozási tervet több ponton is módosítani kell, mivel az nem felel meg az ipari park igényeinek, illetve az elvárható költséghatékonyságnak. A módosításhoz szükséges információk gyűjtése folyamatban van. Konkrét felmerült módosítási igény: magassági korlátozás, 47-es főutat és a várost nyugat felől elkerülő autópálya összekötő szakasz, amely biztosítja az ipari terület közvetlen autópálya kapcsolatát, 47-es és az ipari terület közötti kapcsolatot biztosító feltáró út déli irányba való áthelyezése. A módosítások a véglegesítése a közműnyomvonal kijelölése után fog megtörténi.
Március hónapban a közműfejlesztés I. üteméhez szükséges területek, utak kisajátítása és/vagy megvásárlása érdekében megindultak az előkészületi szervező munkák, tárgyalások.
Elkészült az ipari park marketingterve, amely 2006. március 3-án került előterjesztésre a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Igazgatósága elé, amely azt elfogadta.
A marketingtervben leírtaknak megfelelően március hónapban megkezdődött az ipari park weblapjának, hirdetési anyagainak készítése (a weblapot a DV Info Kft. készíti, 2006. április 27-től a www.airportinvest.hu címen magyar nyelven elérhető), továbbá megindult a németországi őszi Exporeal nemzetközi ingatlan vásáron történő megjelenés szervezése, illetve a vásárhoz kapcsolódó német ingatlanmagazinban való megjelenés előkészítése.
Elkészült a Társaság 2006. évi üzleti terve, ami 2006. március 27-én került előterjesztésre a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Igazgatósága elé, amely azt elfogadta.
Március végén az ITD Hungary Kht.-n keresztül érkezett egy ajánlati megkeresés egy nyugat-európai gépipari nagybefektető részéről (a cég teljes inkognitó mellett kérte az ajánlatot 180 ha területre). Az ajánlati anyagot elkészítettük, és az ITD Hungary Kht. továbbította azt a befektető részére, akitől a visszajelzés 2006. I. félévének végén, illetve a II. félévben várható.
A közmű-kivitelezés költségterheinek megosztása érdekében az ipari park mellett legnagyobb területtel rendelkező céggel megindultak a tárgyalások a Raiffeisen Bank közreműködésével.
Áprilisban hazai ingatlanbefektetői csoport érdeklődött személyesen – inkognitót kérve – az ipari parki befektetési lehetőségekről, informális tárgyalást követően megtekintették a fejlesztési területet.
Május elején bioetanol üzem létesítésére érkezett ajánlati megkeresés. Az érdeklődő céggel több fordulós tárgyalás sorozat indult a technológiai, logisztikai követelményeknek való megfelelés és a várható közműköltség becslés érdekében. A munka június középéig fog tartani. A befektető olyan szakmai információ birtokába jutott, amely meggyőzte a terület bietanol üzem létesítésére való alkalmasságáról és tájékoztatta a várható közmű költségek nagyságáról. Konkrétan: az üzem közműveivel együtt be lett tervezve a területre, illetve a közmű nyomvonal, beleértve a vasúti iparvágányt is, kapacitásaival meg lett határozva. A befektető több információt nem kért, mivel a következő lépés az általa finanszírozott környezeti hatástanulmány elkészítése és a területre vonatkozó opciós szerződés megkötése lehet.
Május elején egy amerikai gépipari cég szakmai küldöttsége érkezett Debrecenbe, hogy egy repülőgép alkatrészgyártó üzem létesítésének feltételei iránt tájékozódjon. Az Airport Debrecen Üzleti Park projektről az ügyvezető tartott prezentációt, majd a befektetők felvázolták konkrét elképzeléseiket. A tervezett üzem 300-400 fő magasan képzett szakmunkást, és műszaki mérnököt kíván alkalmazni, magas hazai besszállítói háttérre tartana igényt, és 2008-ban a kész üzemcsarnokban a munkát el akarják indítani. Az érintett amerikai vállalat várhatóan ősszel dönt arról, hogy melyik országba kívánják megvalósítani a projektet. Amennyiben Magyarország mellett döntenek, még ebben az évben újabb tárgyalás sorozat következik.
Május közepén az Aiport Invest Kft. megkapta a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségtől a fejlesztési területre vonatkozó környezetvédelmi engedély, határozatot.
Áprilisban elkészült a vállalkozás mérlegbeszámolója, melyet a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. Igazgatósága 145/2006 (04.28.) határozatával elfogadott. A vállalkozás mérlege nyereséges mutatott 2005-ben.
A közmű kiépítésre vonatkozóan az ügyvezetés „B” tervet dolgozott ki. A 2005-ben elkészült tanulmányterv csak egy alternatívában gondolkodott és nem foglalkozott a közmű építésben érintett területek tulajdonjogával, így a részletesen kidolgozott terv szerint, 18-20 tulajdonossal kellene érdekegyeztetést végezni, (jelentős anyagi terhek mellett lehetne csak a nyomvonalat biztosítani). A „B” terv ezt a számot a lehető legkisebbre igyekszik mérsékelni.
Május végén a cég ügyvezetője megkereste az ipari területtel határos legnagyobb tulajdonost a közműtervezésre és költségmegosztásra vonatkozó ajánlattal, amelynek lényege a közműépítés alternatíváinak felvázolása, és a költségmegosztás koncepciója volt. A telek tulajdonos támogatta a „B” alternatívát és egyetértet azzal, hogy a közműnyomvonal kijelölése a közös érdekek figyelembevételével a költségek minimalizálása mellett kell, hogy történjen. A következő egyeztető tárgyalásra Debrecenbe kerül sor, ahol az Airport Invest Kft. szeretné elérni, hogy döntés szülessen a közműnyomvonalról és a költségmegosztásról. (A közműépítés I. ütemének költsége 2007-es árakon számolva 1,7-1,8 milliárd Ft.)
Az ipari park működéséhez, - a város közútjainak a várható forgalomtól való tehermentesítéséhez feltétlenül szükséges, - hogy az ipari park és a várost nyugat felől elkerülő autópálya között közvetlen összekötetés legyen. A jelenlegi tervek nem tartalmazzák ezt a viszonylatot, ezért az Airport Invest Kft. DMJV Önkormányzatának Városfejlesztési Osztály felé javasolta a nyomvonal módosítását.
Nyíri László
elnök-igazgató