Karrierkövetés a Debreceni Egyetemen 

Helyi - 2010-12-10
A  Debreceni  Egyetem  sikeres  pályázata  eredményeként  indította  útjára  a  Diplomás  Pályakövető Rendszert (DPR), amely lehetőséget ad az egyetemi oktatás szervezeti feltételeinek, tartalmának és módszereinek  minőségközpontú  továbbfejlesztésére.  A  rendszer  segítségével  az  egyetem  még inkább  össze  tudja  hangolni  képzéseit  a  munkaerő-piaci  igényekkel,  hiszen  nyomon  követhetővé válik a hallgatók karrierútja is.

A nemzetközi egyetemeken már évek óta tudják, hogy a hallgatók életpályájának  követése  nem  ér  véget  a  végzéssel  –  mondta  el  Dr.  Páles  Zsolt  tudományos rektorhelyettes  a  konferencia  elején.  A  mostani,  első  konferencia  célja  az  országos  és  helyi tapasztalatok megvitatása.

 

 

A  diplomás  pályakövetés  egyidős  az  európai  egyetemek  történetével,  hisz  az  egyetemek  mindig  is kíváncsiak voltak arra, mi történt végzett diákjaikkal. A felsőoktatás számára a munkaerő-piaci kihívások tették  fontossá  a  diplomás  pályakövetés  rendszerének  a  kiépítését,  ennek  keretében  hozták  létre  az alumni-szervezeteket és a karrierirodákat. A nyugat-európai és a tengerentúli országokban már a 70-es és 80-as  években  kialakultak  a  szervezeti  keretek,  a  magyar  felsőoktatásban  az  ezredforduló  táján  vált általánossá  az  igény  a  frissdiplomások  pályakövetésére,  valamint  a  munkáltatók  véleményének  a megismerésére.

 

A  hazai  diplomás  pályakövetés  első  komoly  felmérése  a  70-es  években  történt.  Egy  újabb  átfogó,  országos  vizsgálatra  csaknem  negyed  századot  kellett  várni:  a  Fiatal  Diplomások  Munkaerő-piaci  Életpálya-vizsgálata   (FIDÉV)   2006-ban   a   frissdiplomások   elhelyezkedési   lehetőségeit,   státuszát,  jövedelmi viszonyait elemezte. Ezt követően az MTA, az FTT és a Doktoranduszok Országos Szövetsége  szervezésében PhD-karrierkutatást is végeztek, a Márton Áron Szakkollégium pedig a Magyarországon végzett határon túli fiatalok életpályáját vizsgálta. Az Országos Felsőoktatási Információs Központ 2006-ban az intézményi vezetők és az oktatók körében folytatott interjús és kérdőíves kutatást. Az átfogó, több  ezer aktív hallgatót és végzett frissdiplomást érintő, a nemzetközi és a hazai tapasztalatokat figyelembe  vevő kutatássorozatot az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. szervezte 2009-10-ben azzal a céllal,  hogy  a  kutatási  eredmények  tapasztalatai  alapján  módszertani  támogatást  nyújtson  a  Diplomás Pályakövető    Rendszert    bevezető    egyetemeknek    és    főiskoláknak,    amelyek    összehasonlítható

eredményeiket az Educatio Kft., közvetetten a felsőoktatás-irányítás rendelkezésére bocsátják.