A postán befizetett csekkek két ezrelékét, azaz minden ötszázadik csekket érinti egy 2007. december 15-től érvényes jogszabályváltozás, amelynek értelmében az 1.000 euró - mintegy 250 ezer forintnak megfelelő összeg - feletti befizetéseknél azonosítani kell az ügyfeleket.
A Magyar Posta közleménye szerint a többi csekkbefizetés alapvetően a megszokott eljárás szerint zajlik. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem részeként az Európai Unió rendeletet alkotott a pénzforgalmi tranzakciókhoz, például csekkbefizetéshez kapcsolódó befizetői adatok kezeléséről. A rendelet alkalmazását megkönnyítő törvény nemrég lépett hatályba.
Eszerint a Magyar Postának meghatározott feltételek esetén ellenőriznie kell a csekkek és az utalványok befizetőjének adatait, a befizető nevét, lakcímét és személyi azonosság megállapítására alkalmas okmány - például személyi igazolvány, új típusú jogosítvány, útlevél - számát, valamint ellenőrizni kell az okmány érvényességét is.
Ilyen nagy összegben mintegy 600 ezer darab csekket fizetnek be évente a postákon. Ez az éves mintegy 280 millió darabos, 3.000 milliárd forintos csekkforgalomhoz viszonyítva elenyésző arányú. A változás nem ró jelentős többletterhet az ügyfelekre, hiszen naponta átlagosan alig egy ilyen összegű csekk jelenik meg egy-egy postán.
Hamarosan minimálisan módosított, a jogszabályoknak megfelelő sárga csekkek kerülnek forgalomba, amelyek tovább egyszerűsítik majd a pénzbefizetéseket - áll a Magyar Posta közleményében.