Nyolc százalékkal nőtt a román érettségin sikeresen vizsgázó romániai magyar diákok aránya, az RMDSZ szerint "történelmi" az áttörés

Külföld - 2025-07-01

Nyolc százalékkal nőtt idén azoknak a romániai magyar diákoknak az aránya, akik sikeresen letették az érettségi vizsgát román nyelv és irodalomból, és ennek köszönhetően idén először sikerült számottevően megközelíteni az országos átlagot. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) szerint "történelmi áttörésről" lehet beszéln

Az RMDSZ keddi közleményében rámutatott: a sikeresen érettségiző romániai magyar diákok aránya tavaly 12,2 százalékkal maradt el az országos átlagtól, míg idén a különbség mindössze 5,2 százalék. "Ez a közel 7 százalékpontos javulás nem pusztán statisztikai adat, hanem egy hosszú éveken átívelő kisebbségi oktatáspolitikai munka eredménye" - húzták alá.

Az idei érettségi legnagyobb előrelépése a román nyelv és irodalom tantárgyhoz köthető, ahol a magyar tannyelvű osztályok diákjai körében nyolc százalékkal emelkedett az átjutási arány - írták az óvások utáni végleges eredményekre hivatkozva. Hargita megyében például 8,4 százalékkal nőtt a sikeres érettségizők aránya

- tették hozzá.

A magyar diákok eredményeiben tapasztalt jelentős javulás elsősorban annak tudható be, hogy az idei érettségin először román anyanyelvű társaiktól eltérő vizsgatételeket kaptak a magyar anyanyelvű tanulók. Olyan feladatsort, amely illeszkedett az általuk tanult tananyaghoz és oktatási szemlélethez - emlékeztet az RMDSZ.

Kallós Zoltán kisebbségi oktatásért felelős államtitkár felidézte:

az érdekvédelmi szervezetnek 13 éve sikerült elérnie, hogy a magyar anyanyelvű diákok speciális tanterv alapján, kommunikáció- és kompetenciaelvű tantervek szerint tanulhassák az államnyelvet. "Most pedig ennek látszik az eredménye"

- fogalmazott.

Hangsúlyozta: nem "egy lebutított, túlegyszerűsített" vizsgáról van szó, hanem arról, hogy a diákok más tanterv és tananyag szerint tanulták a román nyelvet és irodalmat, mint román anyanyelvű társaik, és idén eszerint vizsgáztak is. Arra is kitért, hogy a szövetségben sokat dolgoztak azért, hogy a vizsgatételeket olyan tanárok szerkesszék, akik ismerik a speciális tantervet.

Romániában az idei végzős évfolyam volt az első generáció, amikor a kisebbségi diákok az iskolakezdés óta a speciális tanterv alapján tanulták a román nyelvet, és az érettségi vizsgán is ezt kérték számon rajtuk.

"Hosszú és nehéz folyamat volt, de a legfontosabb cél továbbra is az, hogy a kisebbségi diákok megtanuljanak kommunikálni az ország nyelvén, és hogy a vizsgákon elért eredmények a valódi tudásukat tükrözzék" - hangsúlyozta Kallós Zoltán. Rámutatott: a cél, hogy a magyar gyermekek gyakorlati kommunikációs eszközként sajátítsák el a román nyelvet, és könnyebben boldoguljanak az életben.

A magyar végzősök román érettségin szerzett eredményeinek javulására Kelemen Hunor RMDSZ-elnök is felhívta a figyelmet. "Igazunk volt, amikor azt mondtuk: a román nyelvet másként kell tanítani: külön tanterv, külön tankönyv kell. Tudjuk, hogy messze nem értünk az út végére, még sok tennivalónk van, mindig lehet jobban, többet, de ez most egy valós, biztató lépés előre" - írta Facebook-oldalán.

Romániában országosan a végzős tanulók 81,9 százaléka szerepelt sikeresen az idei érettségi vizsgán.

A román érettségi vizsga évtizedek óta fejtörést okozott a romániai magyar végzősöknek, akik sokáig román társaikkal azonos tanterv és tananyag szerint tanulták az állam nyelvét. A román vizsga eredménye elsősorban a tömbmagyar székelyföldi és partiumi régióban rontotta a magyar diákok átlagát vagy vezetett bukáshoz.

Ennek eredménye javult most jelentősen azáltal, hogy az idei végzősök "idegen nyelvként" tanulták a románt, és aszerint is vizsgáztak belőle.