Még mindig minden negyedik francia kútnál nem lehet tankolni

Egy olajfinomítót sikeresen visszafoglalt a francia rendőrség, azonban az ország 12 olajfinomítójából még mindig 11 létesítmény és több olajtároló áll a nyugdíjreform ellen tüntetők blokádja alatt. A hagyományosan energiaexportőr Franciaország továbbra is áramimportra kényszerül.

A Total társaság Párizshoz közeli olajfinomítójának blokádját oszlatta fel sikeresen a francia rendőrség, a hivatalos közlemény szerint hárman sérültek meg az akció során. Az országban az üzemanyag-ellátás továbbra is akadozik, a benzinkutak mintegy negyede „kiszáradt”.

 

A nyugdíjreform elleni tiltakozásokhoz csatlakozott több atomerőmű dolgozói is. Így energiaimportra szorul az amúgy áramexportőr ország, hiszen 16 erőmű nem működik teljes kapacitással. Az ország 58 atomerőművéből 12-ben karbantartási munkák miatt áll a termelés, négyben pedig nem várt technikai problémák miatt csökkentették a termelést.

 

Nem lehet Franciaország az az ország, ahol egy reform ellen tiltakozó kisebbség megakasztja az ország működését, mert ez nem demokrácia, mondta Nicolas Sarkozy elnök. Véleménye szerint a szakszervezetek aláássák az ország törékeny gazdasági fellendülését, a sztrájk pedig teljesen megbénítja Franciaország gazdaságát, üzleteit és mindennapi életét.

 

Mindeközben egyre több összecsapásról tudósítanak országszerte, Lyonban könnygáz bevezetésével oszlattak fel nagyjából egy 200 fős középiskolás csoportot. Nizzában öt fiatalt őrizetbe vettek, akik a vád szerint kövekkel dobálták meg a rendőröket. A belügyminisztérium közleménye szerint az előállítottak között 10 év körüli gyerekek is vannak.

 

Egy felmérés szerint a franciák 71 százaléka támogatja az országos megmozdulásokat, melyek a kormány nyugdíjreformja ellen indultak. A tiltakozási hullám hatására Nicolas Sarkozy francia államfő puhított nyugdíjreform-tervezetén, de legfontosabb elemeiből továbbra sem engedett.

 

A szenátus közben péntekre halasztotta a végső döntést a nyugdíjreformról, azonban a 200 ellenzéki módosító indítvány késleltetheti a szavazást. A szakszervezetek azonban folytatják a tiltakozásokat, a tervek szerint jövő hét csütörtökön, és ha kell november 6-án újabb országos tiltakozó napot tartanak.

 

Egyelőre nem tudják megbecsülni mekkora károkat okoznak a francia gazdaság számára a már 10 napja tartó tüntetések. Azonban minden bizonnyal jelentős hatással lesz a GDP-re, még akkor is, ha rövid időn belül befejeződnek a tiltakozások, mondta el Christine Lagarde gazdasági miniszter. Becslések szerint a 2007-ben tartott kilenc napos közlekedési sztrájk naponta mintegy 400 millió euró (110 milliárd forint) extraköltséget jelentett a gazdaság számára.