Az oktatási államtitkárság által az érintett szervezeteknek február 14-én kiküldött új közoktatási törvénykoncepció legújabb változata ugyan nem változtatott a tervezet lényegi elemein, viszont éves szinten 325,9 milliárd forint többletet igényelne az új munkaszervezés bevezetése miatt - olvasható az fn.hu-n.
A portál információja szerint bár nincs az Országgyűlés napirendjén, Hoffmann Rózsa államtitkár mindössze két napot adott a koncepció által pontosított költségvetési terhek véleményezésére.
Alig tér el az eredeti vitaanyagtól a Hoffmann Rózsa által február 14-én az érintett szervezeteknek közigazgatási egyeztetésre kiküldött és immár a nemzeti konzultáció javaslatai alapján átdolgozott közoktatási törvény és a pedagógus életpályatörvény koncepciója. A lap birtokába jutott tervezet a 20 százalékban megváltozott szövegű koncepció támogatottságát 65-70 százalékosnak írja le a beérkezett javaslatokat alapul véve, annak ellenére, hogy azt korábban a Pedagógus Szakszervezet és a Gimnáziumok Országos Szövetsége mellett többen is bírálták. A pedagógus-életpályamodellnél a legkisebb, 59 százalékos támogatottsága a pedagógusok előmeneteli rendszerének volt, a koncepció szerint az illetményeket többségében támogatták. A felvételi vizsgánál bár támogatták a helyi írásbelit, többségében a központi dolgozat bevezetését javasolták. A tartalmi szabályozásban a kerettanterven felüli "szabad 10 százalékot" 15-20, sőt 30 százalékra is emelnék.
A végleges terv elismeri ugyan, hogy bár "kiemelten nagy siker" az úgynevezett előkészítő évfolyam, de sokan megemelnék a tantervi szabályozásban az iskolák helyi igényei szerint alakítható tíz százalékos szabad keretet. Emellett a dokumentum beismeri, hogy a tanulók túlterheltségére hivatkozva a javaslattevők sokallják a hat kötelező érettségi tárgyat. Mindezek ellenére, ezeken nem változtattak, csak a kötelező közösségi munka 60 óráját csökkentették 50 óra, mint az érettségi feltétele.
Változás azonban, hogy a tervezet pontosítja a költségvetés terheket. A dokumentum leírja, hogy jelentősen megnöveli a büdzsé terheit a pedagógusok heti kötelező óraszámának, illetve az iskolai osztályok méretének csökkentése. Ezzel szemben a költségeken spórol a gyerekek óraszámának csökkentése, ami kevesebb pedagóguslétszámot kíván. Ennek ellentmondó a tervezetben található táblázat, amely szerint nem kevesebb, hanem több kötelező órája lesz a diákoknak - az azonban nem derül, hogy pontosan mennyi, hiszen csak minimum és maximum órákat határoz meg a terv.
A modell által leírt új munkaszervezés bevezetése éves szinten 325,9 milliárd forint többlet központi költségvetési támogatást igényel, annak ellenére, hogy nincsen benne a nevelő-oktató feladatot segítő, nem pedagógus személyzet bérfinanszírozásának forrásigénye, illetve az ingyenesre tervezett tankönyvek rendszere sem. A közoktatási intézmények működését a központi költségvetési hozzájárulások, a fenntartók hozzájárulása, az intézmények saját bevétele, illetve az ellátottak térítési díjai biztosítják továbbra is. A központi költségvetés - a fenntartón keresztül - támogatásként biztosítja a közoktatási intézmény működéséhez szükséges, a pedagógus és egyéb alkalmazotti létszámra megállapított béreket és járulékokat. A fenntartók biztosítják viszont az intézménynek a működéshez szükséges további támogatásokat, illetve az esetleges további béreket vagy dologi juttatásokat.
A tervezet úgy fogalmaz, hogy a tanárképzéssel és a tanár-továbbképzéssel kapcsolatban 87 százalékban érkeztek támogató javaslatok, míg legtöbben a pedagógusá válás 5+1+2 évét kritizálták, és inkább szigorúbb alkalmassági vizsgát szeretnének. Az új óraszámokat 70 százalék támogatta, míg a minősítő eljárás és az ezzel foglalkozó bizottság kérdése 69 százalékos támogatottságot kapott. A legkisebb támogatottsága a pedagógusok előmeneteli rendszerének van: 59 százalék.
Amint azt a koncepoció leszögezi: az életpályamodell forrásbeli többletigénye összességében 118.358,4 millió forint a pedagógusok 2009. évi keresettömegéhez képest. Az új életpályamodellben a pótlékok nélkül számított illetmény átlagosan 43,5 százalékkal haladná meg a jelenlegi rendszer garantált illetményét.
Az új közoktatási törvény és a pedagógus-életpályamodell koncepciója a jogszabályokban szereplő ütemezés szerint március 9-én kerülhet a kormány elé.
(Forrás: fn.hu, inforadio.hu)
(www.edupress.hu)