A PSZ az önkéntes munka részleteit, a GOSZ a pluszórákat kéri

Oktatás - 2011-01-08

Nem tartja értelmezhetőnek az új közoktatási törvény koncepciójában a 60 órás önkéntes társadalmi tevékenységet a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) - olvasható a hirszerzo.hu-n. Eközben a Gimnáziumok Országos Szövetsége (GOSZ) szerint a gimnáziumok számára változatlanul hagyott óraszám nem teszi lehetővé a közoktatási koncepcióban rájuk rótt pluszfeladatok ellátását.

GOSZ egyetért ugyan a közoktatási koncepció azon elemével, mely érték alapú rendszerré kívánja formálni az oktatási intézményeket, számos problematikus véleményre is felhívják a figyelmet honlapjukon közzétett dokumentumban. Véleményük szerint a koncepció "csökkenti az intézményvezetők jogkörét és drasztikusan rontja a vezetői életpálya-kilátásaikat, növeli a nevelőtestület jogait, miközben minden felelősséget továbbra is az intézményvezetőnél hagy." Sérelmezik továbbá, hogy a tervezet szerint a nevelőtestület egyetértési joga az intézményvezetőt értelmetlen egzisztenciális függésbe hozza beosztottjaival. Nem értenek továbbá egyet azzal, hogy az intézményvezető feladatai közül kikerülne például a házirend szabályzatának összeállítása, mellyel olyan elemek kerülhetnének a dokumentumban, mellyel az intézményvezető nem tud azonosulni. Alapvetően rossz megoldásnak tartják továbbá, hogy a vezetők bérezése, a pedagógus bértábla alapján a gyakornoki alapfizetéshez kapcsolt vezetői pótlék százalékos rendszere. "Nézetünk szerint a koncepcióban a vezetői státuszra vonatkozó, általunk kifogásolt változtatások mindegyike több és súlyos problémát gerjeszt, mint amennyit orvosolni kíván" - írják az oldalon, melynek következtében azt kérik, a jogszabály hozza egyensúlyba az intézményvezetői jogköröket, hatásköröket az intézményvezetői feladatokkal és felelősséggel.

 

A pluszfeladatok ellátására plusztanóra kell

Megemlítik tovább, hogy a közoktatási intézményekben használt óraszámok megegyeznének a jelenlegivel, mely nem teszi lehetővé a pluszfeladatok ellátását, például a felvételihez szükséges két emelt szintű érettségire való felkészülést. Ezért két véleményük szerint bővíteni kellene a törvényben előírt órakeretet legalább heti két órával, amely mellett csökkenteni kellene a terheket is a mindennapos testnevelés egy részét a délelőtti órarenden kívüli időszakban történő megszervezésével, illetve a harmadik idegen nyelv bevezetését a harmadik idegen nyelv választásának fakultatívvá tételével. A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok kritériumrendszerét továbbá több ponton túlzónak tartják.

 

Kevés a kétszakos tanár

A kétszakos tanárok magasabb számának bevonásával kapcsolatban megjegyzik, a 90-es évek óta főként az egyszakos tanárok képzésére fókuszált a rendszer. Nem értenek továbbá egyet az előrehozott érettségi megszüntetésével, hiszen a hat kötelező érettségi tantárgy, köztük egy természettudományi tárgy bevezetése tenné szükségessé ezt a formát, hiszen utóbbi esetében gyakran befejeződik az adott tárgy oktatása a 10. vagy a 11. évfolyammal.

 

PSZ: alkotmánymódosítás előtt nem érdemes a törvényt megalkotni

21 oldalban közölte véleményét az új közoktatási törvény koncepciójával kapcsolatban a PSZ. Véleményük szerint célszerűtlen addig azt elkészíteni, amíg nem jelenik meg az új alkotmány. A PSZ a koncepció támogatható elemének tartja az osztálylétszámokra vonatkozó elképzelést, azaz a 25 fős maximális osztálylétszámot az általános iskolában, továbbá azt, hogy a pedagógusok kötelező óraszáma 21, illetve 19 óra, valamint kötelezően egy pedagógiai asszisztens kell 100-150 tanuló után az általános iskolában. Örülnek annak is, hogy a pedagógusok használatra megkapnák a munkájukhoz szükséges tankönyveket, informatikai eszközöket.

 

Nem értenek egyet a 17 éves korhatárral

A tankötelezettségre vonatkozó rendelkezéseknél a "merev, hatéves kor" szerintük ellentétes a magyar hagyománnyal és gyakorlattal. A 18 éves életkor leszállítása 17 évre pedig nem rímel az európai uniós gyakorlatra, amely minél későbbi időpontra tolja ki az iskolából történő kilépést. Nem tartják elfogadhatónak a szakképzés átalakítására vonatkozó elképzelést, azaz hároméves szakmunkásképzés visszahozatalát úgy, hogy a 9-10. évfolyam megszűnik. Az érettségi vizsgánál leírtakból arra következtetnek, hogy Magyarországon lesz a világon a legnehezebb érettségi vizsga. Szerintük nem lehet értelmezni a 60 óra önként választott társadalmi tevékenységet. Az ingyenes általános iskolai tankönyveknél felvetődik az a kérdés, hogy milyen a költségvonzata, illetőleg mely tankönyvek az ingyenesek. Ez a megoldás arra utal, és "ki is kell mondani, hogy megszűnik a tankönyvpiac". Nem tartják elfogadhatónak azt sem, hogy a Nemzeti Tehetség Program kötelező feladatokat jelöljön ki a közoktatási intézmények részére. A pedagógus foglalkoztatása áttekinthetetlenné válik, mivel nem lehet tudni, hogy mely rendelkezések kerülnek az új közoktatásról szóló törvénybe és melyek az életpályamodellbe.

 

Számolnak a javaslatokkal

Több ponton megváltoztatja az oktatási államtitkárság a közoktatási törvény koncepcióját a szakmai szervezetektől kapott módosító javaslatok alapján - írja a Magyar Nemzet híre alapján az orientpress.hu. Gloviczki Zoltán közoktatási helyettes államtitkár közlése szerint külön életpályamodell készül például az iskolaigazgatóknak, finomodik a sajátos nevelési igényű gyerekekre vonatkozó szabályozás, és megmaradnak a két tannyelvű gimnáziumok, valamint a nyelvi előkészítő osztályok is. Az oktatási államtitkárságon már zajlik a tervezet átdolgozása. A jogszabályt várhatóan ősszel fogadja el a parlament, és annak egyes elemei az eredeti tervekkel összhangban már a következő tanévben életbe léphetnek - mondta a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek.