Annak ellenére, hogy az utóbbi években jelentősen javultak a roma fiatalok továbbtanulási mutatói, negyedük se szakmát, se érettségit nem szerez. A még Hiller István korábbi oktatási miniszter felkérésére készített, Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás eredményei rámutattak, hogy a közoktatási integrációra fordított negyvenmilliárd forint ellenére sem javultak a roma gyerekek továbbtanulási mutatói.
Míg a 2002-2003-as tanévben 41 százalékpontos volt a roma és nem roma gyerekek középiskolai továbbtanulási aránya között a különbség, addig ez csak alig, 45 százalékpontra nőtt a 2008-2009-es tanévre - mutat rá Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás. A Hiller István megrendelésére elkészült jelentés szerint a közoktatási integrációra elköltött negyvenmilliárd forint ellenére is kudarcba fulladt az erőszakos integráció terve.
Az elmúlt években ugyanis öt százalékponttal javult a roma tanulók középiskolai mutatója, 21,6-ról 26,8 százalékra, de tovább nőtt a roma tanulók középiskolai tömeges lemorzsolódása is. Legkevesebben, tíz százalékuk a gimnáziumot hagyja abba, ami összességében a roma tanulók majd egy százalékát jelenti. Rosszabb a helyzet a középiskolai tanulmányokat folytatóknál, náluk 17 százalék morzsolódik le, ez az összes roma diák három százalékát adja. Ennél megdöbbentőbbek azonban a szakiskolai adatok: az abbahagyók aránya itt megközelíti a harminc százalékot.
Tekintve, hogy a roma tanulók több mint kétharmada iratkozik be szakiskolába, ez húsz százalékot jelent. Mivel a roma tanulóknak 5,5 százaléka nem tanul tovább az általános iskolát követően, és csak 26, 8 százalékuk tanul tovább szakközépiskolában (19%) vagy gimnáziumban (7,8%), a nagyarányú lemorzsolódás miatt egynegyedük nem szerez a 8 általánosnál magasabb végzettséget. A lemorzsolódás kapcsán a kutatás hatalmas regionális különbségekre mutatott rá: míg a Dunántúlon nagy arányban kerülnek be középiskolákba, és kevés a lemorzsolódás, addig a Dél-Alföldön a legrosszabb a helyzet. Itt a szakiskolás tanulók leszakadási aránya 37,5 százalék, szemben a dunántúli 19,33 százalékkal. Az állapot Közép-Magyarországon is hasonló, a roma fiatalok 36,11 százaléka hagyja abba a középiskolát, míg a szakközépiskolát 23,33 százalékuk fejezi be idő előtt.
A kutatásból kiderül továbbá az is, hogy a leszakadt rétegek felzárkóztatását középpontba helyező oktatáspolitika ellenére tovább nőtt a szakadék a roma és nem roma fiatalok továbbtanulási aránya között. A nem roma tanulók továbbtanulási aránya a 2008-2009-es tanévben a következő volt ugyanis: 71,8 százalékuk tanult tovább szakközépiskolában (39%) vagy gimnáziumban (32,7%), és csak 0,9 százalékuk nem folytatta tanulmányait az általános iskolát követően.
A 2010-es kutatás ugyanazt a 350 iskolát vizsgálta a roma, illetve nem roma diákok arányának szempontjából, mint hat évvel ezelőtt. A kutatók Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című jelentésükben a 2010-es kutatás adatait a hat évvel ezelőtti, 2004-es integrációkutatás eredményeivel vetették össze.