A roma tanulók iskolai lemaradása nem etnikai eredetű

Oktatás - 2011-06-12
A Közép-európai Egyetem (CEU) és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) magyar közgazdászai kimutatták, hogy a roma és nem roma fiatalok között jelentősek a különbségek olvasási és matematikai kompetenciák terén; amely különbségeket nem az etnikai hovatartozás, hanem jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák.

Kutatási eredményeiket május végén publikálták egy amerikai folyóiratban.

 

A vezető amerikai közgazdaságtudományi folyóirat, az American Economic Review frissen megjelent tanulmányában két magyar közgazdász kimutatta, hogy a nyolcadik évfolyamos roma tanulók lemaradása, a magyarországi kompetenciamérések tanúsága szerint - mind szövegértési, mind matematikai teszteredményekben mérve - igen tekintélyes. Éppen akkora, mint amekkora a hasonló korú fehér és fekete bőrű diákok közti különbség volt az Egyesült Államokban az 1980-as évek elején (ami azóta jelentősen csökkent). E jelentős lemaradás nagy mértékben magyarázza a roma fiatalok későbbi munkaerő-piaci sikertelenségét és a roma kisebbség hátrányainak generációk közötti továbbörökítését.

Az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének és a CEU Közgazdaságtan tanszékének kutatói (Kertesi Gábor és Kézdi Gábor) azt is kimutatták, hogy e lemaradást nem etnikai különbségek, hanem csaknem kizárólag jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák. A roma fiatalok lemaradása szinte teljes mértékben a szegénységre, a szülők iskolázatlanságára és a munkapiacról történt kiszorulására, valamint az ebből fakadó hátrányokra vezethető vissza. A kutatók három közvetítő mechanizmust azonosítottak, amelyek szinte teljes mértékben felelősek a kialakult hátrányokért. Ezek a készségek fejlődését segítő környezethez való hátrányos hozzáférés kisgyermekkorban és iskolás korban, a rosszabb egészségi állapot születéskor és gyermekkorban, valamint a hátrányosabb iskolai környezet. Az elemzést egy európai szinten is egyedülálló adatbázis, az Educatio Kht. megbízásából a TÁRKI által végzett Életpálya-felmérés tette lehetővé, az Országos Kompetenciamérés megfelelő adatainak összekapcsolásával.

Az eredmények világos útmutatással szolgálnak a társadalompolitika számára. A roma kisebbség lemaradásának csökkentésében a kisgyermekkori hátrányok és az iskolai elkülönítés határozott csökkentése, illetve a minőségi oktatása biztosítása nélkül nem lehet jelentős áttörést elérni. A nemzetközi tapasztalatok alapján a kisgyermekkori hátrányok felszámolásában leginkább a várandós anyák és a gyermekek egészségi állapotának javítását szolgáló programoknak, illetve a megfelelő készségeket megalapozó - a hátrányos helyzetű szülőket aktívan bevonó - bölcsődés- és óvodáskori programoknak kell szerepet kapniuk.

A nemzetközi szakirodalomban először jelentek meg nagy mintán alapuló, statisztikailag megbízható mérések a roma és nem roma fiatalok közti iskolai teljesítménykülönbségekről.

(www.edupress.hu)