Egyetértés a részhozzájárulás bevezetéséről a rektorok és a szaktárca között

Oktatás - 2006-10-20

Egyetért a fejlesztési részhozzájárulás (fer) bevezetésével a felsőoktatásban a Magyar Rektori Konferencia elnöksége és az oktatási tárca - mondta Hiller István szakminiszter, a plénum rendkívüli ülését követően.

A rektorok támogatják a fer bevezetését, az oktatási tárca álláspontja pedig változatlan, kitart a fer mellett - közölte. A miniszter a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája által a nap folyamán tartandó tandíjellenes tüntetésről azt mondta, a jogszabályok betartása mellett mindenkinek joga van demonstrálni vagy petíciót benyújtani.

 

  Mindent lehet, lehet petíciót írni, a törvények betartása mellett mindenki kifejezheti a véleményét, lehet demonstrációt tartani

- mondta, hozzátéve: ezzel neki semmi problémája.

 

Egyet nem lehet, behunyni a szemünket, s nem látni, hogy elfut mellettünk a világ - mutatott rá, majd hozzátette: szükség van a magyar felsőoktatás korszerűsítésére. Azt akarjuk, hogy színvonalas, modern magyar felsőoktatás jöjjön létre, ebben a Felsőoktatási Kerekasztal minden résztvevőjével, hallgatókkal és oktatókkal, szakszervezetekkel, doktoranduszokkal egyetértés van.

 

A hozzájárulás a reformnak egy része, de messze nem ez jelenti önmagában a reformot - hangsúlyozta. A 2008-as tanévre a felsőoktatás átalakításának minden eleme megvalósulhat, s versenyképes felsőoktatás működhet ekkortól - jelezte.

 

Rudas Imre, a rektori konferencia társelnöke támogatásukat indokolva közölte: kialakult a felsőoktatás globális piaca, ahol a felsőoktatás áruvá vált, amiért mindenhol fizetnek. Ha Magyarország versenyképes akar maradni, fel kell zárkózni ehhez a piachoz.

 

Hozzátette: ami ingyen van, azt nem mindig a képviselt értékén kezelik. Úgy gondolják, a minőség érdekében mindenképpen fontos, hogy a hallgatók egy szolgáltatás felhasználójaként, vásárlójaként jelenjenek meg. Részhozzájárulásról van szó, ennél jóval többe kerül a hallgatók képzése - hangsúlyozta.

 

Talán az egész társadalomban igazságosabb helyzetet teremt - tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy ettől jobb minőségű lesz-e az oktatás, közölte: befolyásolhatja a minőséget, hogy a befolyt összeg ötven százalékát intézmények fejlesztésére lehet fordítani.

 

.

(MTI)