Az államilag javasolt keretszámok csökkentése, egy oktatónak csak egy főállása legyen, a normatív finanszírozás felülvizsgálata, motiválóbb ösztöndíjrendszer - ezekben foglalhatók össze a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elképzelései, melyek a "tandíj" bevezetésének elkerülését célozzák.
A HÖOK választmánya hosszas vita után elfogadta azt a javaslatot, amelynek elkészítését a Hiller Istvánnal történt múlt heti egyeztetésén vállalta a szervezet delegációja. Az elfogadott koncepcióban a HÖOK egyrészt javaslatot tesz az egy hallgatóra eső költségvetési ráfordítás bővítésére, továbbá olyan elképzeléseket vázol fel, amelyek "valóban ösztönzőbbé tennék a felsőoktatási tanulmányokat". A HÖOK a források bővítésének legegyszerűbb, mégis legracionálisabb formájának az államilag támogatott keretszámok csökkentését tartja. Ez a felsőoktatásra fordított költségvetési támogatás változatlanul hagyásával valósulhatna meg.
A szervezet szerint a jelenlegi felsőoktatási "álláshalmozás", vagyis, hogy egy oktatónak több állása van, nem szolgálja a minőségi képzést: érdemben hozzájárul a tanár-diák kapcsolatok felszínessé válásához, a felsőoktatás személytelenségéhez. Ezért javasolják, hogy az oktatóknak csak egy főállása lehessen. Ezzel ugyanakkor a HÖOK szerint megelőzhetők lennének a hallgatói létszám szűküléséből adódó esetleges elbocsátások.
A normatív finanszírozás jelen formájában egyértelműen minőségellenes, ezért ennek felülvizsgálatát kérik az oktatási és kulturális minisztertől. Ugyanakkor "a tandíj nem megfelelő ösztönző erő, nem növeli a hallgatók tanulmányi elkötelezettségét, nem szolgálja a minőséget, ezért továbbra sem támogatjuk bevezetését" - olvasható a HÖOK állásfoglalásában. A motivációs rendszer kialakításához javasolják, hogy a hallgató a leckekönyvbe felvett, de nem teljesített kreditek után kreditenként a hallgatói normatíva éves összege egy százalékának megfelelő összeget fizessen. A befolyt összeget az intézményi hallgatói önkormányzat javaslata alapján kelljen felhasználni.
A tanulmányokat jobban honoráló, motiválóbb ösztöndíjrendszer kialakítás érdekében azt tanácsolják, hogy egy intézményben az államilag támogatott hallgatók legfeljebb 40 százaléka részesülhessen tanulmányi ösztöndíjban, amelyre a hallgatói normatíva legalább 60 százalékát kelljen felhasználni. Támogatják továbbá, hogy a kiemelkedően teljesítő költségtérítéses hallgatók átkerülhessenek a megüresedő államilag támogatott férőhelyekre.
(www.edupress.hu)