Elfogadta az Óvodai nevelési alapprogram módosítását a kormány július 21-én, így a jövőben nem lesz az óvodai nevelés része a gender-ideológia. A több mint tízéves nevelési programot 2009 novemberében módosították először, a szakmai egyeztetést követően azonban bekerült két olyan mondat az alapprogramba, amely komoly visszatetszést váltott ki a szülők és az óvodapedagógusok részéről - beszélt a változtatás okáról Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár Budapesten.
Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának 2009. évi átfogó módosítására tett javaslatokban fontos szempontként merültek fel az óvodával szemben megfogalmazott elvárások változásai, a társadalmi, illetve közoktatási rendszer új kihívásai - mondta el Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára. Az alapprogram változtatása során ügyeltek a családok életében és a családi nevelésben bekövetkezett változásokra, a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésére, az óvoda és az iskola kapcsolatrendszerére, az iskola kezdő szakaszára - tette hozzá az államtitkár.
Hoffmann Rózsa beszélt arról is, hogy a megváltozott elemek egyike a nemi sztereotípiákra hivatkozva az óvodai nevelésben az úgynevezett gender-ideológia alapjait vetette volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését. Azzal a mondattal ugyanis, hogy az óvoda "tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását" a hatályos rendelet azt sugallja, hogy nemi meghatározottságunk tudatosítása hiba az óvodai nevelésben - fogalmazott az oktatási szakállamtitkár. Ezért a tárca a 2009-es kormányrendelet kifogásolt mondatát a következőképpen módosította: "Nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben."
Az Óvodai nevelés alapprogramban a másik kifogásolt rész a migráns gyermekek esetében "interkulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét" kívánja meg az óvodától és óvodapedagógusoktól, ami valójában nyelvi, szakmai szempontból is megvalósíthatatlan és szintén vitatható követelményeket állít mind az óvodapedagógusok, mind az intézmények elé - tájékoztatott Hoffmann Rózsa. A kérdésről a kormány a következőképpen rendelkezett: "A hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását, az emberi jogok és alapvezető szabadságok védelmét."
Hoffmann Rózsa kihangsúlyozta: a kormányrendelet módosítása természetesen nem jelenti azt, hogy az intézményvezetők és az óvodapedagógusok által átdolgozott új helyi pedagógiai programokat szeptember elsejéig ismét meg kellene újítani, illetve annak új jóváhagyását kezdeményezni. Hozzátette: az óvodák a rendelet intézkedése szerint saját hatáskörükben jogosultak a helyi programok e két korrekciójára.
(www.edupress.hu)