Magyar Akkreditációs Bizottság: fontos lenne megkülönböztetni az "academic" és a "professional" mesterszakokat

Oktatás - 2009-06-16
"Magyarországon a rendszerváltást követően mutatkozott az igény az amerikai típusú felsőoktatás, tehát egy lineáris, piramis formájú rendszer bevezetésére, ahol minden rendszer kettős céllal bír" - mondta Bazsa György, a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) elnöke, a bolognai rendszer hároméves tapasztalatait összegezve. Ennek fényében a mai felsőoktatásnak magában kellene foglalnia a továbbtanulásra való lehetőséget és a munkaerő-piaci igények kielégítését egyaránt.

Miközben pedig hazánk ennek kialakításán munkálkodik, további négy megrázkódtatást kellett átélnie a hazai felsőoktatásnak, úgy, mint az autonómia megjelenése, a megnégyszereződött hallgatói létszám, a felsőoktatásba bekerülő gyengébb hallgatók problémája és az intézményi integráció. Ennek következményeit vázolta számos pontban a MAB elnöke: "szakirányok rendszere kaotikus, kialakulatlan a kimeneteli követelmények rendszere, a tömegképzés módszertana".

 

Továbbá megjegyezte: fontos lenne foglalkozni a kompetencia-alapú képzéssel, a munkaerő-piaci szereplőkkel meg kellene ismertetni a diplomák értékét, egyes szakirányokat önálló szakokká kellene tenni, az értékelés során pedig a bemeneti követelmények helyett a kimeneti követelményeket kellene alapul venni. Fontos lenne megkülönböztetni az "academic" és a "professional" mesterszakokat az intézmények kapacitását figyelembe véve.

Helyes elhatározásnak tartja ugyanakkor Bazsa György a mesterszakok esetében a keretszám-elosztási algoritmust, a felvételi eljárásrendet azonban itt is tisztázni kellene.