Mediációs akkreditált továbbképzések pedagógusoknak

Oktatás - 2009-05-31

Az iskolai erőszak visszaszorítása és a hatékonyabb konfliktuskezelés érdekében kidolgozott alternatív vitarendezés akkreditált pedagógus továbbképzési programot mutatta be az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet május 29-én, Budapesten. Az egymásra épülő modulokat sorakoztató képzési terv négy kimeneti lehetőséget kínál a pedagógusoknak, intézményvezetőknek, amelyekre június 4-éig lehet jelentkezni a mediacio.ofi.hu oldalon.

Az alternatív vitarendezés, az érdekalapú tárgyalás és resztoratív technikák bevezetése a szakképző intézmények működési és nevelési gyakorlatába elnevezésű projekt 2008-2011-ig tart és három szakaszt ölel fel - tájékoztatott Szerdahelyi Emőke szakmai programigazgató, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) munkatársa.

A projekt első szakaszában az OFI kérdőíves diagnózis-felmérést végzett a közoktatási intézmények körében az iskolai erőszak helyzetének és a konfliktuskezelési technikáknak a feltérképezésére - ismertette a projekt indulását a programvezető.

A második szakaszban a továbbképzési programok kidolgozása és lebonyolítása zajlik. A tanfolyamok kidolgozása már megtörtént, a képzéseket az OFI által felkért trénerek tartják nyáron, a szeptemberi tanév beindulása előtt - mondta Szerdahelyi Emőke, majd hozzátette: így a jövő tanévtől már beszervezhetők az iskolai munkába a tréningeken elsajátított technikák. "A képzések háromnaposak lesznek - folytatta - lehetőleg az iskolai környezetből kiszakadva, független helyszínen, interaktív módon, a gyakorlati és elméleti ismereteket ötvözve zajlanak".

A pedagógusok négyféle képzési utat választhatnak az egymásra épülő elvégzett modulok számától függően. Az első két modul mindenki számára kötelező, aki részt vesz a programban. A személyközpontú megközelítés alapjai, illetve a Konfliktuskezelés és bevezetés a mediációba modulok elvégzésével a pedagógusok tanácsadó szerepkört tölthetnek be a jövőben. Az előző két modulra épülő Mediáció tanfolyam elvégzésével mediációs technikákat alkalmazó közvetítőként működhetnek a képzésben részt vevők. A Mediáció modulra épülő Resztoratív technikák a vitarendező eljárásban modullal teljes körű közvetítő szerepkört láthatnak el a képzést elvégzők, míg a Konfliktuskezelés és bevezetés a mediációba második szintű modulra épülő Konfliktuskezelés és az alternatív vitarendezés tanítása- multiplikátor képzéssel multiplikátor tanárok lehetnek a pedagógusok. Lehetőség nyílik Covey képzés elvégzésére is, amelynek célja, a tanár-diák kapcsolat erősítése. "Minden tanfolyam tanúsítvánnyal zárul, amely kompetenciabizonyítványnak felel meg"- hangsúlyozta Szerdahelyi Emőke.

A tájékoztatón elhangzott: a projekt harmadik szakasza a multiplikátor rész, amelynek keretében az OFI olyan intézményekkel kíván együttműködési megállapodást kötni, amelyek már tapasztalattal rendelkeznek a programot illetően, így alapdokumentumukat át tudják dolgozni az elsajátított technikák ismeretében. Mint Szerdahelyi Emőke elmondta: az intézményeknek törvénybe foglalt kötelezettségük az alternatív vitarendezést alapdokumentumukban megjeleníteni, így az átdolgozásra, kidolgozásra rendelkezésre áll a jogszabályi környezet.

A projektet három kiemelt régióban - Észak-Magyarország Régió, Dél-Alföld Régió, Dél-Dunántúl Régió - kívánja megvalósítani az OFI, ám Magyarország többi területéről is várja a jelentkezéseket.

Jelentkezni a képzésre a mediacio.ofi.hu oldalon letölthető, az alternativ.kepzes@ofi.hu címre küldött jelentkezési lappal lehet június 4-éig.

(www.edupress.hu)