A diákköri tanács állandó meghívottként vegyen részt a felsőoktatási intézmények szenátusában; az egyetemi, főiskolai, illetve a mesterképzésre való felvételi során pedig vegyék figyelembe a középiskolai kutatói, valamint a tudományos diákköri tevékenységet - többek között ezekkel a javaslatokkal reagált a felsőoktatási törvénytervezet koncepciójára az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett TDK - Felsőoktatás - Minőség című konferencia november 5-én, Kecskeméten.
A felsőoktatási törvénykoncepció kézhezvételét követően a hazai felsőoktatás szerepelői a TDK - Felsőoktatás - Minőség címmel Kecskeméten megrendezett konferencián vitatták meg a felsőoktatás legégetőbb kérdéseit. A kétnapos rendezvény feladataként Szendrő Péter, az OTDT elnöke a tehetséggondozás növekvő szerepére való figyelemfelhívást említette, miután a felsőoktatásban egyre nagyobb problémának számít a tömegesedés. Ennek érdekében a tanácskozáson részt vevők egy nyilatkozatot fogadtak el, amely a rendezvényen javaslatokat fogalmazott meg.
Összesen 49 magyarországi és öt határon túli felsőoktatási és felsőoktatást támogató intézmény 233, a tehetséggondozással gyakorlatban foglalkozó oktatója és hallgatója vett részt a november 4-5-én, Kecskeméten megrendezett szakmai konferencián. Az eseményen 16 szakmai csoportban folytattak le részletes vitát, majd egy összegző plenáris ülés nyomán megfogalmazták javaslataikat.
"A koncepció egy kiszámítható módon működő és a minőségi képzést, a tehetséggondozást előtérbe helyező felsőoktatás lehetőségét teremti meg" - állítják a vitaanyag kapcsán, nehezményezik azonban a konferencia résztvevői, hogy a javaslat részletes kifejtésekor az egyes lényeges pontoknál kimaradtak a tudományos diákkörök (TDK). A szakmai konferencia azt javasolja, hogy a kormány jogszabályban is rögzített módon teremtse meg a TDK intézményi műhelymunkájának, valamint intézményi és országos működésének szervezeti és költségvetésben is biztosított, kiszámítható anyagi feltételeit. Javasolja továbbá, hogy a felsőoktatási törvény érdekegyeztetési folyamatába az oktatási kormányzat vonja be az OTDT-t. Kérik, az OTDT közreműködésével dolgozzák ki a felsőoktatási törvényhez kapcsolódó egyéb jogszabályokat a tanács működését, a tehetséggondozási rendszer megalkotását, illetve a törvény alapfogalmainak értelmezését illetően.
A szakmai konferencia hiányolja a koncepcióból a kiemelkedő tehetségek megkülönböztetett támogatását, a felsőoktatás küldetése és célja között pedig meg kellene említeni a tehetséggondozást, illetve a diáktudományos tevékenység támogatását - vélik a résztvevők. A jelenlegi koncepció mellőzi az OTDT részvételét a szenátusban, a konferencia azonban állandó meghívottként nevezné meg a tanácsot. A mesterképzésre való felvételi eljárásban már törvényi szinten előnyként neveznék meg a tudományos diákköri tevékenységet, a középiskolai kutató tevékenységet pedig a felsőoktatási felvételi során tekintenék előnynek. Kérik továbbá, hogy az állami intézmények esetében a fenntartó által folyósított normatívák közé vegyék fel a tudományos diákkörök támogatását is, továbbá az egyetemi és a főiskolai oktatók kinevezésének feltételei között szerepeljen a tehetséggondozásban való aktív részvétel.
(www.edupress.hu)