A tavalyi év májusában végzett kompetenciamérések alapján a negyedik osztályosok eredménye javulást mutat a négy évvel ezelőtti százalékokhoz képest. Érdekes tény, hogy a mérés során a megyeszékhelyek tanulói teljesítettek a legjobban, őket követték a fővárosi, majd tőlük jóval lemaradva a községek tanulói - írja a Magyar Nemzet az Oktatási Hivatal holnapján található adatok alapján.
A szakértők szerint a jobb eredmények annak is köszönhetőek, hogy a feladattípusok már általánossá váltak, míg négy évvel ezelőtt még szokatlannak számítottak a diákok körében.
Az olvasási, írási, számolási készséget valamint a rendszerező és kombinatív képességet mérte az Országos Kompetenciamérés. Az íráskép olvashatósága és külalakja terén 71 százalék az országos eredmény, amely alapján a tavalyihoz képest négy százalékos a javulás, míg a négy évvel ezelőtti értékekhez mérve hét százalékos növekedés látható. Összességében egyébként az íráskészség fejlettsége kapcsán születtek a leggyengébb eredmények., 44 százaléka a negyedikes gyerekeknek a legalsó, előkészítő szinten teljesített. Az olvasáskészséget 5000 szóból álló alapszókészlet segítségével mérték fel, kétféle módon. Az olvasáskészség kiépültségének mérési eredményei arra mutatnak rá, hogy hány szót ismertek a gyermekek az említett alapszókészletből, míg az olvasáskészség gyakorlottsága arról ad információt, hogy egy rápillantással hány szót tudnak elolvasni. Előbbi eredménye 85 százalék, ami a tavalyi méréshez képest nem jelent változást, 2006-hoz viszonyítva azonban hét százalékos emelkedést mutat. Az olvasáskészség gyakorlottsága a tavalyihoz hasonlóan idén is 60 százalék, ez az eredmény 21 százalékkal több, mint négy évvel ezelőtt. Az elemi számolási készség részterületei a számírás, mértékegységváltás és a négy alapművelet alkalmazása százas számkörben, ezek a tavaly előtti értékekhez képest csekély változást mutatnak, a négy évvel ezelőtti eredményekkel összevetve már nagyobb eltérés tapasztalható. Az elemi számolási készség kiépülése és gyakorlottsága öt, illetve 24, a mértékegységváltás 13, a négy alapművelet alkalmazása pedig 1-3 százalékot nőtt az elmúlt négy évben. A legjelentősebb fejlődés a négy évvel ezelőtti eredményeket elemezve az elemi rendszerező és gondolkodási képesség illetve a kombinatív képességek tekintetében mondható el, ezek 26, 29 és 34 százalékkal magasabb értékeket adtak 2010-ben. A kompetenciamérés alapján legmagasabb, optimális szintet az olvasáskészség terén a tanulók 26 százaléka érte el, ennek 33 százaléka megyeszékhely diákja és csak 19 százalék községben tanuló. Ez elmondható a számolási készségekkel kapcsolatban is, ahol 64, 60 és 46 százalék az optimális szintet elérők arány a megyeszékhelyi, fővárosi és községi iskolákban. A szakértők szerint a jelentős javulás a négy évvel ezelőtti eredményekhez képest valószínűleg abból adódik, hogy a gyerekek már kiismerték a feladattípusokat és irányítottan gyakorolnak is ezekre.
(Forrás: OH, Magyar Nemzet)