Nem csak az iskolai erőszak okoz gondot a szakképzésben

Oktatás - 2010-10-05

Csekély a tanárok megbecsültsége, alacsony a szakiskolák megtartó ereje, vagyis már az iskolai légkör is gondot okoz a szakképzésben - hangzott el az Iskolai klíma - Kihívások és válaszok a szakképzésben című nyitott műhelykonferencián, október 1-jén. Az iskolai erőszak természetét vizsgáló műhelykonferencia résztvevői a szakképzésben fellelhető gondokat elemezték.

A Millenáris adott otthont a Kölöknet.hu nevelési portál és a Jövő Iskolája közös, az Iskolai klíma - Kihívások és válaszok a szakképzésben című műhelykonferenciának október 1-jén, mely rendezvény a pedagógusok és a szakemberek számára adott lehetőséget a tapasztalatcserére. Erre először a konferencia plenáris előadásai adtak alkalmat, kezdve Lannert Judittal, a Tárki-Tudok Zrt. vezérigazgatójának Változások és kihívások a szakképzésben kutatási adatok tükrében című előadásával. A szakember az országos Kompetenciamérés és a Pedagógus2010 időmérleg kutatási adatai alapján mutatta be a szakiskolák tanulóit és tanárait. Kiderült, hogy a szakképzésben az iskolai erőszakon túlmenően súlyos gondot okoz a kialakult iskolai légkör is. A kutatás ugyanis rávilágított arra, hogy a szakképzésben gyenge az iskolák megtartó ereje, és alacsony a tanárok megbecsültsége, valamint elégedettsége is.

Urbán Szabolcs, pszichológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pszichológiai Intézetének oktatója az Agresszió az iskolában és alternatívák annak kezelésére című előadásában kiemelte, hogy árt a gyerekek közötti kapcsolatoknak az iskolai versengés, amit gyakran a pedagógusok váltanak ki. Ennek orvoslásában a pszichológus szerint a dramatikus konfliktuskezelési módszerek segíthetnek.

A plenáris előadásokat követően a Társadalmi problémák megjelenése és kezelése a szakiskolában című beszélgetésen oszthatták meg tapasztalataikat, véleményüket a résztvevők. A szakemberek egyet értettek abban, hogy a szakképzést erősen befolyásolják az olyan rendszerszintű problémák, mint a gyermekvédelmi és az oktatási intézmények közötti kommunikáció akadozása, az együttműködés hiánya, a bizalom- és információhiány. Emellett a jövőben megoldandó feladat a szakiskolákban oktató pedagógusok fásultsága, és rugalmatlansága is.

A konferencia résztvevőinek továbbá alkalmuk nyílt megismerkedni olyan kipróbált és bevált módszerekkel, melyek alkalmazása révén eredményesen szorítható vissza az iskolai erőszak.

(Forrás: koloknet.hu)