Össztűz alatt a MAB! A MAB függetlenségi nyilatkozata

Oktatás - 2011-10-04

Az új felsőoktatási törvény 2011. szeptemberi koncepciója a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) szerepének, súlyának és autonómiájának drasztikus csökkentését, függetlenségének felszámolását tartalmazza. Ez akkor is érthetetlen, ha a felsőoktatás más területein, az intézmények irányításában az autonómiát visszanyeső erős központosítás terveződik.

    A hatályos felsőoktatási törvény szerint a MAB  független, országos szakértői testület . Önálló hatásköre csak a doktori iskolák létesítésében és működésük értékelésében van – következően az Alkotmányból és az új Alaptörvényből:  tudományos kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak . Ezzel szemben a koncepció szerint:  a jelenleg (részben) önálló hatáskört gyakorló MAB megszűnik, mint független, önálló, kizárólagos értékelő szerv működni . (A  kizárólagos  tévedés, a miniszternek ma is joga van más szakértő felkérésére.)

 

A MAB testületének tervezett átalakítása megszünteti a MAB függetlenségét. A tagok közül ötöt delegálna az oktatásért felelős miniszter (eddig egyet sem delegált), s a MAB elnökét is ő választaná ki, s nem a MAB testülete döntene erről demokratikus titkos szavazással. Az elnök így nem a MAB testületének felel, nem tőle függ, hanem a minisztertől, ez a függetlenség megszűnését jelenti.

 

A MAB függetlenségét a költségvetési támogatás drasztikus csökkentése is súlyosan veszélyezteti. Az elvonás 2010-ben 20%-os, 2011-ben előbb 11%, majd további 32% volt. A  Minőségbiztosítás a felsőoktatásban  c. több mint félmilliárd forintos (ez a MAB 2011-es költségvetési támogatásának több mint négyszerese!) TÁMOP pályázati lehetőségből a MAB-ot kizárták, azt csak egy, a minisztérium irányítása alatt lévő intézmény pályázhatta meg és nyerte el, s valósítja meg a MAB bevonása nélkül.

A tervezet szerint továbbá megszűnne a jelenlegi feladatmegosztás. A szakmai értékelésen alapuló minőséghitelesítés (accreditation) jelenleg a független szakmai testület hatásköre, az engedélyezés (licensing) a hatóságé (miniszter, Oktatási Hivatal). Nincs indoka és szüksége annak, hogy a hatóság az akkreditációt is hatáskörébe vonja.

 

Ezekkel az alapvető változtatásokkal csökkenne a MAB súlya a magyar felsőoktatás minőségének biztosításában, elvesztené nemzetközi elismertségét, s teljes jogú tagságát az ENQA-ban (European Association for Quality Assurance in Higher Education).

Az Európai Felsőoktatási Térséghez való csatlakozással Magyarország kötelezettségeket vállalt, melyek teljesítésén mindmáig sikerrel dolgozott. A 2011. szeptemberi törvénykoncepció ezen kötelezettségek közül többet negatívan, alkalmasint megsemmisítően érint, Magyarország így nem fog megfelelni a felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeinek (ESG).

(Az állásfoglalás teljes, javaslatokat is tartalmazó szövege a MAB honlapján olvasható:

 

 

http://www.mab.hu/doc/110930MABallasfoglH.doc )

Budapest, 2011. október 03.

 

Kiadó: Magyar Felsőoktatási Akkreditációs  Bizottság

 

OS