Az új felsőoktatási törvény 2011. szeptemberi koncepciója a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) szerepének, súlyának és autonómiájának drasztikus csökkentését, függetlenségének felszámolását tartalmazza. Ez akkor is érthetetlen, ha a felsőoktatás más területein, az intézmények irányításában az autonómiát visszanyeső erős központosítás terveződik.
A hatályos felsőoktatási törvény szerint a MAB független, országos szakértői testület . Önálló hatásköre csak a doktori iskolák létesítésében és működésük értékelésében van – következően az Alkotmányból és az új Alaptörvényből: tudományos kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak . Ezzel szemben a koncepció szerint: a jelenleg (részben) önálló hatáskört gyakorló MAB megszűnik, mint független, önálló, kizárólagos értékelő szerv működni . (A kizárólagos tévedés, a miniszternek ma is joga van más szakértő felkérésére.)
A MAB testületének tervezett átalakítása megszünteti a MAB függetlenségét. A tagok közül ötöt delegálna az oktatásért felelős miniszter (eddig egyet sem delegált), s a MAB elnökét is ő választaná ki, s nem a MAB testülete döntene erről demokratikus titkos szavazással. Az elnök így nem a MAB testületének felel, nem tőle függ, hanem a minisztertől, ez a függetlenség megszűnését jelenti.
A MAB függetlenségét a költségvetési támogatás drasztikus csökkentése is súlyosan veszélyezteti. Az elvonás 2010-ben 20%-os, 2011-ben előbb 11%, majd további 32% volt. A Minőségbiztosítás a felsőoktatásban c. több mint félmilliárd forintos (ez a MAB 2011-es költségvetési támogatásának több mint négyszerese!) TÁMOP pályázati lehetőségből a MAB-ot kizárták, azt csak egy, a minisztérium irányítása alatt lévő intézmény pályázhatta meg és nyerte el, s valósítja meg a MAB bevonása nélkül.
A tervezet szerint továbbá megszűnne a jelenlegi feladatmegosztás. A szakmai értékelésen alapuló minőséghitelesítés (accreditation) jelenleg a független szakmai testület hatásköre, az engedélyezés (licensing) a hatóságé (miniszter, Oktatási Hivatal). Nincs indoka és szüksége annak, hogy a hatóság az akkreditációt is hatáskörébe vonja.
Ezekkel az alapvető változtatásokkal csökkenne a MAB súlya a magyar felsőoktatás minőségének biztosításában, elvesztené nemzetközi elismertségét, s teljes jogú tagságát az ENQA-ban (European Association for Quality Assurance in Higher Education).
Az Európai Felsőoktatási Térséghez való csatlakozással Magyarország kötelezettségeket vállalt, melyek teljesítésén mindmáig sikerrel dolgozott. A 2011. szeptemberi törvénykoncepció ezen kötelezettségek közül többet negatívan, alkalmasint megsemmisítően érint, Magyarország így nem fog megfelelni a felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeinek (ESG).
(Az állásfoglalás teljes, javaslatokat is tartalmazó szövege a MAB honlapján olvasható:
http://www.mab.hu/doc/110930MABallasfoglH.doc )
Budapest, 2011. október 03.
Kiadó: Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság
OS