A finn oktatás a világ egyik kiemelkedően sikeres nemzeti oktatásügye - mondta Pokorni Zoltán az MTI-nek az Országgyűlés oktatási bizottsága vezetőségének háromnapos skandináv országban tett látogatását összegezve. Kiemelte: a finn oktatáspolitikát a nyugodt, konszenzuskereső hozzáállás jellemzi.
Az Országgyűlés szakbizottságának kormánypárti vezetője kiemelte: az elmúlt tíz év nemzetközi mérései szerint a finnek szinte minden területen elsők a világon, és az a legérdekesebb - folytatta -, hogy noha nagyon jók a mutatóik, de mégsem ez a cél, hanem az esélyteremtést tekintik elsődlegesnek.
Ez az esélyteremtésre fókuszáló rendszer eredményeit tekintve a legversenyképesebbé teszi a gyermekeket - jegyezte meg.
Pokorni Zoltán kiemelte: Finnországban nem szelektálják a gyerekeket, az első hat évfolyam nincs osztályozás, nem buktatják, nem versenyeztetik őket, hanem személyre szabott oktatási programot valósítanak meg. A gyermek áll a középpontban, és az iskola igazodik a gyermek igényeihez, nem pedig fordítva - összegzett a szakpolitikus.
A tapasztalatokról beszámolva szólt arról is, hogy az iskolaszerkezet rugalmas, az általános iskola a gyermekekhez igazodva kilenc vagy tíz évfolyamos, a középiskola pedig három vagy négy évig tart. Nem kell egy évben leérettségizni minden tárgyból, hanem szét lehet húzni a vizsgákat, megerősítették az alapképzést, és kicsi a különbség az egyes iskolák teljesítménye között, eközben Magyarországon kiugróan nagyok a különbségek.
Elmondta még, hogy a pedagógusok elismertsége, megbecsültsége nagy, és ez a fizetésükben is megmutatkozik. A pedagógusképzésben 8-10-szeres túljelentkezés van, és a tanítókat is egyetemen képzik.
Pokorni Zoltán elmondta, hogy az oktatási bizottság vezetése háromnapos finnországi látogatást tett, találkoztak a finn parlament oktatási bizottságával, minisztériumi vezetőkkel, oktatáskutatókkal, felkeresték többek között a helsinki egyetem tanárképző intézetét.