Magas a roma gyerekek szegregációja a romániai magyar nyelvű oktatásban a Bálványos Intézet és a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet új oktatási barométerének eredményei szerint, melynek roma jelenlétre vonatkozó vetületét hétfőn ismertették - közölte az MTI-vel Toró Tibor politológus, a Bálványos Intézet kutatási igazgatója.
Amint közölte, a Bálványos Intézet és a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet által végzett adatfelvétel során minden romániai oktatási helyszínt lekérdeztek, ahol magyar nyelvű oktatás folyik. Az adatbázist az általános iskolát követő képességvizsga eredményeivel és a beiskolázási számokkal is kiegészítették.
A roma tanulók aránya a Partiumban a legmagasabb: Szatmár megyében a magyarul tanuló diákok 40, Bihar megyében 30 százalékát teszik ki. Főleg falusi és kisvárosi oktatási helyszíneken tanulnak, aminek részben az az oka, hogy a magyar szülők inkább a közeli városokba íratják be gyermekeiket.
A kutatás szerint a roma diákok háromnegyede már elemi iskolában roma többségű oktatási helyszínen tanul, és olyan városokban is ilyen helyszínekre "zsúfolják be" őket, ahol a település szintjén nem magas az arányuk.
Az elemi oktatásban 60 százalékuk tanul roma többségű oktatási helyszínen, és ez az elkülönülés diszkriminációval is társul, mivel ezeknek a tanintézeteknek rosszabb az infrastrukturális felszereltségük - közölte Toró Tibor.
Ezeken a helyszíneken az iskolai lemorzsolódás lényegesen nagyobb az átlagosnál, és az általános iskola után a leglátványosabb: a nyolcadikos diákok esetében százból nyolc írt továbbtanulásra jogosító jegyet minden tárgyból a képességfelmérő vizsgán. A tiszta magyar vagy minimális roma jelenlétű iskolákban ez az arány 50 százalék - mondta.
Toró Tibor rámutatott: főként Szatmárnémeti, Nagykároly és Székelyudvarhely térségében jellemző, hogy a falusi oktatási helyszínek roma többségűek, mivel a nem roma szülők városi iskolába járatják gyerekeiket. Szerinte a jelenség létrejöttében az oktatási rendszer is közrejátszik azáltal, hogy a beiskolázási tervben helyet biztosít a vidéki magyar diákok számára.
A romániai magyar nyelvű oktatási helyszíneken önkitöltős és telefonos lekérdezéssel, 885 kitöltött kérdőív alapján, 2024 áprilisa és júniusa között készült felmérés a nyelvhasználatot is vizsgálta, amelynek következtetéseit egy későbbi időpontban ismertetik.