A debreceni buszok 1/3-át leállítják!?

Pajna Zoltán, Debrecen város alpolgármestere február 5-i nyilatkozatával új, döbbenetes  víziót vázolt városunk tömegközlekedésével és gazdaságával kapcsolatosan.

A kudarcos 2-es villamos beruházásával kapcsolatosan nyilatkozott, miszerint, ha a 2-es villamos beruházása elkészül, úgy "negyvenöt autóbuszt állíthatnak parkolópályára az új villamosok".

A nyilatkozat Debrecen tömegközlekedésének teljes csődjét vetíti elénk, amely nem csak városunk lakóinak közlekedését teszi lehetetlenné, de egyben a város amúgy is késélen billegő gazdaságát is romba döntheti. A tervek szerint az amúgy alig 3 éves buszokból 45 darabot, azaz a teljes állomány 1/3-át állítják majd le, miközben az eddigi, folyamatosan csökkenő férőhely-kibocsátás ismét és drasztikus mértékben fog csökkenni.

A 2009-ben a Cívisbusz konzorciummal megkötött Közszolgáltatási Szerződés az alábbiakat rögzíti: "1.081.639 ezer fhkm-nél éves szinten +/-5%-nál nagyobb mértékben nem térhet el."

Az elmúlt években azonban 15%-al csökkent a szerződésben rögzített fhkm méretéke, azaz a városi tömegközlekedésben részt vevők  kevesebb fhkm-en, a folyamatosan és eddig is drasztikusan emelkedő jegyárakon és összevonásra kerülő (ezzel burkolt és nagyarányú) bérletek áráért  az autóbuszjáratokon lényegesen ritkábban utazhatnak.

A hatályos Közszolgáltatási Szerződés azonban nem csak a szolgáltató, de a megrendelő számára is kötelmet jelent, azaz a  városnak a szerződésben rögzített kilométerszámot akkor is ki kell fizetni, ha az amúgy a konzorciumi partner Inter Tan-ker Zrt. tulajdonában álló, és tőle bérelt 140 autóbusz ki sem áll a garázsból és egy kilométert sem tesz meg. Ennek ma a jól látható következménye pedig az, hogy a trolibuszok helyett autóbuszok közlekednek, hogy lefussák azokat a köröket, amelyeket akkor is ki kell fizetni, ha a buszok el sem indulnak.

A reményeink szerint az eddigi sikertelen 2-es villamos beruházás az új határidőre mégis elkészül, az új villamosok megérkeznek és rendszerbe is állnak,  melyek nyomvonala a 31-es és 32-es buszjáratok útvonalán fut, így a meginduló új villamosok az itt közlekedő 7-7 busz kiváltását eredményezheti.

Debrecen város egyik felelős vezetője szerint a város azonban nem   14, hanem 45 busz leállítását tervezi . A nyilatkozatból több következtetést is le lehet vonni, melyek ismételten csak újabb kérdéseket is felvetnek:

1.) Pajna Zoltán téved. Nem jó számokat, nem jó helyen mondott el. A város nem 45, hanem "csak" 14 buszt kíván "parkolópályára állítani".  A kérdés, hogy milyen szakmai érvek alapján, milyen háttérszámítások következményeként jutott arra a riasztó eredményre, amivel a debreceni utazókat riogatja?

2.) Pajna Zoltán valós tervekről beszél. Ez a opció azonban a jelenlegi, tarthatatlan és egyre romló tömegközlekedési szintet is lényegesen alulmúló tervet feltételez. A  45 busz leállításának terve egyértelműen arra utal, hogy a jelenlegi, amúgy is ritka járatszámot és férőhely-kibocsátást az eddigiekhez képest is drasztikusan csökkenteni fogják. A kérdés, hogy milyen érvek szólna amellett, hogy a debreceni buszok 1/3-át leállítsák, az amúgy is ritka és zsúfolt járatokat megritkítsák? Mi lesz a hatályos, jelenleg is inkább az Inter Tan-Ker Zrt.-nek kedvező közszolgáltatási szerződés sorsa? A tervezett mértékű  átalakítás esetén továbbra is megmarad-e a túlzó, 1.081.639 ezer fhkm mértéke, és ezek után olyan szolgáltatásért fizetünk ki milliárdokat az Inter Tan-Ker Zrt. részére, amelyet nem is vettünk igénybe, vagy módosítani kívánják a közszolgáltatási szerződést, mely esetben kérdéses, hogy a szükséges szerződésmódosítást hogy lehet Debrecen városa számára megnyugtató módon megvalósítani?

 Mindezeken túl nem lehet figyelmen kívül hagyni a felelősség kérdését. A Jelenlegi folyamatokból az feltételezhető, hogy a 2-es villamos tervezése, és a tömegközlekedési közszolgáltatás átalakításának terve és igénye nagyjából azonos időszakra esik. Azonban az tisztán látszik, hogy a tömegközlekedési közszolgáltatás előzetes tervezése (és maga a szerződés sem) nem úgy készült, hogy számolt volna azzal, hogy a 2-es villamos megindulása a debreceni tömegközlekedés struktúrájának megváltozását okozza. A kialakulni látszó helyzet következménye beláthatatlan, de már jelenleg is  tarthatatlan, a város számára nagymértékű, szinte kigazdálkodhatatlan gazdasági terheket jelentő, a városlakók számára pedig egy egyre drágább, és összességében alacsonyabb színvonalú szolgáltatást jelent.

A fentiek alapján úgy véljük jogos a kérdés: Ki a felelőse az elmúlt években kialakult, egyre inkább tarthatatlan állapotnak, amely a debreceni tömegközlekedés átalakítását, és az ezzel kapcsolatos beruházásokat jellemzi?

 

 

 

Varga Zoltán

DISZ Önkormányzati képviselője