A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) nyugtalansággal fogadta a gazdasági tanácsok által összeállított, Bokros Lajos szerkesztésében megjelent vitaanyagot - áll a HÖOK által kiadott sajtóközleményben.
A HÖOK álláspontja szerint a felsőoktatási intézmények gazdálkodását elő kell segíteni, azok feltételeit mindenkor javítani kell, különös tekintettel az állami támogatások hatékony felhasználására, valamint a magántőke kutatási-innovációs beruházásaira. Álláspontjuk szerint ez olyan módon érhető el, hogy az állami felsőoktatási intézmények gazdálkodásában esélyegyenlőséget érjenek el a magánintézményekkel, ami azonban nem vezethet az állami vagyon magánosításához, a felsőoktatás minőségét nem javító spekulatív tevékenységekhez.
A gazdálkodási lehetőségek bővítése magában foglalja az állami támogatások hatékony felhasználását, a pazarlás lehetőségének minimalizálását, a gazdálkodás állami ellenőrzését, a teljesítmény-elv érvényesítését.
A HÖOK szerint a politikai, intézményi lobbik miatt van túlképzés
A keretszámoknál az intézményi, politikai lobbik és nem a célszerűség diktált eddig - írja a HÖOK. Ez arra utal, hogy nem az állami támogatás ténye, hanem a felelőtlen, nem a felsőoktatás vagy a hallgatók érdekét néző döntéshozatal okoz túlképzést számos területen, ami munkanélküliséghez, társadalmi problémákhoz vezet. A túlképzést természetesen úgy is meg lehet szüntetni, ha elviselhetetlen anyagi terhek révén lehetetlenné tesszük a bejutást a felsőoktatásba - áll a közleményben.
A HÖOK társadalmi vitát kezdeményez
A magyar felsőoktatás minőségének fejlesztése és gazdálkodási lehetőségeinek javítása érdekében a HÖOK társadalmi vitát kezd a felsőoktatás stratégiai kérdéseiről a magyar felsőoktatás szereplőivel, és az öt parlamenti párt képviselőivel. Ennek a konzultatív fórumnak az a célja, hogy a felsőoktatás problémái felelős körben, felelős vélemények mentén kerüljenek a nyilvánosság elé, és széles társadalmi egyetértéssel folyhasson a folyamatosan fejlődő, minőségi képzést nyújtó felsőoktatás.
(www.edupress.hu)