Tapasztalataink alapján a szolgáltatóváltás, a kezdeti kisebb-nagyobb nehézségek ellenére rendszerszintű problémák nélkül zajlott le és a közösségi közlekedés folyamatossága is biztosított volt.
Pozitívumnak tartjuk, hogy a menetrend átdolgozásával új, közvetlen utazási lehetőségek nyíltak meg, csökkentve az átszállások számát és az eljutási időt. Emellett több vonalon hozzájárult a pontosabb közlekedéshez a járatok menetidejének újraszámítása. Az új járművek pedig megteremtik annak a lehetőségét, hogy a debreceni utazóközösség európai körülmények között utazhasson.
Sajnálatos módon azonban több olyan probléma is felmerült az átállást követően, amelyeket már korábbi közleményeinkben előre jeleztük. Továbbra is legfontosabb megoldandó feladatnak tartjuk a csuklós autóbuszok arányának a növelését. Mivel a korábbiakhoz képest fele annyi csuklós jármű áll az új szolgáltató rendelkezésére, ezért már a nyári alacsonyabb forgalom ellenére is érezhetően telítettebbek lettek buszok. Ez pedig előre vetíti, hogy a járműpark bővítése nélkül szeptembertől sokkal komolyabb zsúfoltságra kell számítani.
Gyakran előfordul a légkondicionáló berendezés meghibásodása (néhány esetben hűtés helyett fűtési üzemmódra való állása), amely általában nem okozott volna különösebb gondot, ha a járművezető rendelkezik az ablakok nyitásához szükséges megfelelő eszközzel, ezáltal elkerülve az utastér túlmelegedését.
Viszont látványosan nagy hiányosságot tapasztaltunk az utastájékoztató rendszer működésében, amely vagy egyáltalán nem működött, vagy csak rosszul, pontatlan információt szolgáltatott. A külső kijelzők üzemkészsége az első naphoz képest sokat javult ugyan, de az utastájékoztató rendszer valamennyi eleme (a külső és belső kijelzők, valamint az akusztikus utastájékoztató) csak a közlekedő járművek körülbelül tizedében működik hibátlanul. A megállóhelyekre telepített digitális táblák pedig még csak a menetrendben található adatokat képesek megjeleníteni, a tényleges, forgalmi helyzettől függő indulási időket nem.
További problémát jelent a menetrendszerűség és menetrend betartása. Ennek egyik oka , hogy a járművek műszerfalán és a belső kijelzőkön, illetve a megállóhelyi tájékoztatókon egymásnak ellentmondó időadatok jelennek meg. Ez a hiba az órák összehangolásával kiküszöbölhető, viszont sokkal komolyabb, részben a szolgáltató hatáskörén túlmutató feladatot jelent, hogy a jelenlegi városi forgalom körülményeihez képest hosszú, összevont vonalak menetrendszerűsége jelentősen elmarad a korábban megszokottól. Ugyan a nyári időszak miatt egyelőre folyamatosan csökken az utak forgalma, de még az első hétvégén is menetrendi zavarok voltak a 28-as autóbuszt kiváltó józsai járatok esetében, ahol az első napokban rendszeres 15-20 perces késések is előfordultak. Ezért különösen fontosnak tartjuk, hogy városi szinten, a közösségi közlekedés előnyben részesítését célzó beruházások (buszzsilip, buszsáv, zöldútkérés) induljanak el és valósuljanak meg rövid és hosszútávon egyaránt.
A korábbiakhoz képest is szűkebb tarifarendszer rövidtávon utasszámvesztéshez vezethet, ezért szintén nagyon fontos megoldásra váró feladat, hogy a tervezett és vizsgált jegy és bérlettípusoknál is szélesebb választékot biztosító, a különféle utazási szokások igényeit lefedő, kedvezményeket is tartalmazó tarifarendszer kerüljön bevezetésre.
Úgy véljük, hogy a szolgáltatóváltással olyan új lehetőségek nyíltak Debrecen számára, melyek alapjai lehetnek a minőségi közösségi közlekedésnek Bízunk benne, hogy a fent említett nehézségekre időben megszületik a megoldás és a szeptemberi iskolakezdéssel járó nagyobb forgalomban is valamennyi utas időben és kényelmes körülmények között éri el célját.
Debrecen, 2009. július 13.
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület