Indokolatlan, semmitmondó szupertitkosítás a reptéri szerződéseknél

Vélemény - 2008-11-04

 2008. november 6-i ülésén tárgyalja a városi közgyűlés a repülőtér hasznosítására és elidegenítésére kiírt pályázat értékelését, s a nyertesnek ítélt pályázóval kötendő szerződéseket. A közgyűlési előterjesztés zárt ülést javasol arra való hivatkozással, hogy a nyilvános ülés üzleti érdekeket sérthet.

Madarasi István

Ezen túlmenően még egy szokatlan és erősen vitatható döntési is született, mely szerint a képviselők a döntéshez szükséges szerződéstervezeteket nem kapták meg, azt különös biztonsági intézkedések mellett (egy adott szobában felügyelet mellett, átadás-átvételi nyilatkozat aláírásával) tekinthetik meg, illetve tanulmányozhatják át.

 

Önmagában a repülőtér üzemeltetése, valamint a hozzá tartozó ingatlanfejlesztési területek eladása napnál világosabb, hogy közérdek, azaz a közvagyon hasznosításáról szól.

 

Mi, mint önkormányzati képviselők éltünk azzal a joggal és lehetőséggel, hogy megismerjük ezeket a szerződéstervezeteket, és tiszteletben tartva képviselői eskünket, illetve a véleményünk szerint indokolatlan titoktartási kötelmet, felelősséggel kijelenthetjük, hogy ezekben a szerződéstervezetekben semmi olyan nincs, ami indokolná ezt a kivételes titkosítási intézkedéseket. A szerződéstervezetek tulajdonképpen azt tartalmazzák, amit a közgyűlés a pályázatok elbírálásánál nyilvános ülésen már megtárgyalt.

 

Nincs abban semmi titok, hogy a hosszas tárgyalások során sem sikerült igazából a város érdekeit érvényesíteni. Továbbra is fennáll az a helyzet, hogy a nyertesnek javasolt pályázónak semmilyen szakmai referenciája nincs repülőterek üzemeltetése és fejlesztése terén – pedig ez a pályázati kiírás egyik fő szempontja volt -, illetve az ingatlanfejlesztési területek eladásakor a város nem kap annyi pénzt, mint amennyit a repülőtérre rákölt és ráköltött.

 

Megítélésünk szerint a pályázati kiírás két fő szempontjából egyik sem teljesült, s ezért javasoltuk azt, hogy ezeket a szerződéseket nem szabad megkötni, s a pályázatot eredménytelennek kell minősíteni.

Ez egy rosszul sikerült privatizáció, melynek részletei a szőnyeg alatt porosodnak, felelősei a polgármesteri vezetés és a FIDESZ, amennyiben elfogadják és támogatják az előterjesztést.

 

A szokatlan biztonsági intézkedések, és titkosítás ezek ismeretében csak arra szolgál, hogy ezeket az információkat a közvélemény ne ismerhesse meg, s elriassza mind a képviselőket, mind az érdeklődőket attól, hogy erről a kétes ügyletről bármit is mondjanak.

 

Az MSZP frakció álláspontja az, hogy a megkötendő szerződéstervezetek tényleg üzleti érdekeket sértenek, Debrecen városa átadja a repülőtér üzemeltetését egy, repülőteret soha nem üzemeltető cégnek, s eladja mellette az értékes ingatlanfejlesztési területeket érték alatt. Ezek ismeretében akár meg is érthetnénk, hogy mire jók ezek a biztonsági intézkedések, s mire jók ezek a titkosítások, van mit elkendőzni, de engedjék meg, hogy azt mondjuk rá, ez teljesen indokolatlan és elfogadhatatlan.

 

 

                   Madarasi István                                                           Szathmári Károly

               önkormányzati képviselő                                            önkormányzati képviselő