A Nielsen piackutató vállalat szeptemberi, 56 országban végzett felmérése szerint Magyarországon 37 pont a fogyasztói bizalmi index. Ez a világon a legalacsonyabb mutató a közvetlenül előttünk helyet foglaló Portugália, Románia, Dél-Korea, Horvátország és Görögország mögött.
A magyar mutató most 6 százalékponttal alacsonyabb, mint a második negyedévben. Az előző, májusi felmérésnél 43 ponttal megelőztük Portugáliát és az akkor sereghajtó Görögországot.
Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi és munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen vásárlási helyzet megítélése alapján számítják. Matematikailag 0-200 pont közé eshet az index, ahol 100 fölé kerül, ott optimista a fogyasztói közhangulat, míg 100 alatt inkább pesszimista.
Magyarországon az index három összetevője közül legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: a megkérdezett magyarok 13 százaléka számít arra, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során ha nem is kiváló, de jó lesz. „Nem olyan jóra” számít 39, illetve „rosszra” 44 százalék. A megkérdezettek 4 százaléka nem tudott eldönteni.
Hazánkban a munkahelyi kilátásokat az előttünk álló tizenkét hónapra vonatkozóan a válaszadók 1 százaléka látja kitűnőnek, további 5 pedig jónak. Nem olyan jó 29, míg rossz 63 százalék véleménye szerint, 2 százalék nem tudta megítélni a helyzetet.
„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül senki sem válaszolta, hogy minderre kitűnően alkalmas a jelenlegi időszak, és mindössze 8 százalék szerint jó. 38 százalék úgy látja, hogy nem olyan jó, 52 pedig úgy, hogy rossz. További 2 százalék nem tudott dönteni.
Összességében a vizsgált 56 ország közül 30-ban csökkent a fogyasztói bizalmi index a második negyedévhez viszonyítva. A globális index harmadik negyedévi, 88 pontos átlaga 1 százalékponttal kisebb, mint a második negyedévi mutató – jelentette ki a felmérés eredményeivel kapcsolatban Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen Holdinghoz tartozó The Cambridge csoport vezető gazdasági szakértője. − Világszerte recessziós gondolkozásmód terjed a fogyasztók körében, és többségük úgy véli, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van. Arányuk 4 százalékponttal magasabb, mint a második, és 7-tel több, mint az első negyedévben. Ennek következtében a létfenntartáson felüli dolgok megvásárlását továbbra is korlátozzák, ami várhatóan jövőre is folytatódik.
A legoptimistább országok között továbbra is dominál Ázsia és Óceánia. A térségből hét ország is beletartozik a legmagasabb fogyasztói bizalmi indexet elért tízbe. A legnagyobb, 121-es pontszámmal India a listavezető, Szaúd-Arábia (120), Indonézia (114), Fülöp-szigetek és Brazília (112-112), továbbá Thaiföld (109) előtt. Az európai országok közül Norvégiában a legmagasabb a fogyasztói bizalmi index (101). Utána következnek Svájc (99), Ausztria (96), Svédország, Hollandia (90-90) és Oroszország (89), majd a többiek.
− A leginkább borúlátó országok közé viszonylag sok európai tartozik. A hitelválság fenyegetése és a pénzpiacok hektikus ingadozása csökkenti a fogyasztók bizalmát. Emiatt az index jó néhány országban az európai 74-es átlag alatt maradt – kommentálja a trendeket Dr. Bala. – Egyes országokban a mutató kétszámjegyű ütemben esett vissza egyik negyedévről a másikra. Ez a legnagyobb mértékű Franciaországban, ahol a szeptemberi, 56 pontos index 13-mal kisebb, mint májusban.
(Nielsen)