Pálinkás szerint nem tett jót a bolognai rendszer meghonosítása

Vélemény - 2009-05-05

A bolognai folyamat meghonosítása összességében ártott a magyar felsőoktatás minőségének, elsősorban a tanárszakok osztott rendszerben történő oktatása okoz majd nagy gondot, még a középiskolai szinten is - nyilatkozta Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke az Infórádiónak. Ennek oka, hogy az uniós követelményeket rosszul ültettük be a magyar felsőoktatási rendszerbe - tette hozzá az elnök.

Pálinkás József szerint szokásos magyar betegség, hogy egy feladatról, adott esetben a bolognai rendszer bevezetésének mikéntjéről sokat beszélnek a szakemberek, értelmiségi diskurzus folyik a teendőkről, ám ezzel azt hiszik, hogy a feladat meg van oldva, ez maga a cselekvés. "Amikor azonban elérkezik a valós cselekvés ideje, amikor össze kell állítani az alapképzésben oktatott szakok dokumentumait, képzési terveit, elkezdünk kapkodni és létre hozunk egy nem túl jól működő rendszert" - összegezte a problémát az elnök. Pálinkás József úgy véli, a rendszer legnagyobb hibája, hogy sok helyen a korábbi ötéves képzés tematikáját megpróbálták belesűríteni az alapképzésben rendelkezésre álló három évbe. Ez lehetetlen - mondta Pálinkás, majd a korrekció első lépéseként az előírt, meghatározott képzési tematika és a végzősök valós teljesítményének összevetését, majd a kettő egymáshoz igazítását javasolta.

A másik nagy probléma Pálinkás szerint, hogy a kétciklusú, osztott rendszert olyan képzési területeken is bevezették, amelyeken nem szabadott volna. "Ilyenek például a tanár szakok, amelyeknél az osztott rendszer bevezetésének semmi értelme nem volt" - mondta, majd hozzátette: az elkövetkezendő években ez nagyon nagy gondot okoz majd a tanárképzésben, ami visszahat majd a középszintű képzésre és még bonyolultabbá teszi a rendszert - fogalmazott.

(Forrás: Infórádió)

(www.edupress.hu)