A Budapest Hitel és Fejlesztési Nyrt. megtévesztette a fogyasztókat

Fogyasztóvédelem - 2007-11-17

Fogyasztói panaszok alapján a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége bejelentéssel élt a Gazdasági Versenyhivatalnál a Budapest Hitel és Fejlesztési Nyrt. (Budapest Bank) ellen, az általa kibocsátott hitelkártyák kamatmentességére vonatkozó tájékoztatás fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas volta miatt

A FEOSZ álláspontja szerint jogsértőek voltak azok a tájékoztatások:

 

- melyek csak (az akár x napig tartó) kamatmentességre utalnak, ezzel összefüggésben további tájékoztatást nem adnak, így a fogyasztó azt hiheti, hogy a kamatmentesség időtartama elérheti az x napot is, míg valójában ez azt jelenti, hogy a kamatmentességhez több feltétel teljesítése szükséges;

 

- melyek azt sugallják, hogy a vásárlásokra fordított összegek visszafizetése esetén érvényes a kamatmentesség, nem adva egyértelmű tájékoztatást arról, hogy a kamatmentességhez a teljes felhasznált hitelkeretet kell visszafizetni az adott elszámolási időszak vonatkozásában, és nem az egyes vásárlási tranzakciók időpontjától számított x nap áll rendelkezésre a kamatmentesség érvényesíthetőségénél;

 

- amelyekből nem derül ki, hogy a teljes tartozásba a bank felé a hitelkártya jogviszonnyal összefüggésben bármilyen jogcímen fennálló tartozás beleértendő (vásárlási és készpénzfelvételi tranzakciók, ill. a bank által felszámított költségek, díjak teljes összege).

 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a FEOSZ bejelentés alapján versenyfelügyeletei eljárást indított, melynek során a GVH Versenytanácsa 2007. október 16-i tárgyalásán a Vj-76/2007/069. számú határozatával megállapította, hogy a Budapest Bank 2004. novemberétől egyes piaci tájékoztatásaiban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott az általa kibocsátott hitelkártyák kamatmentes használatáról. A jogsértés miatt a Budapest Bank 12 millió forint bírság megfizetésére köteles.

 

A GVH megállapításai között szerepel, hogy a fogyasztó felé irányuló minden tájékoztatással szemben követelmény, hogy annak alapján a fogyasztó reális képet alkothasson az adott termékről. Különösen fontos a fogyasztók pontos, megfelelő tájékoztatása azoknál a pénzügyi szolgáltatásoknál, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van.