Tapasztalataink szerint a panaszok több mint fele a hibás teljesítésből eredő jótállási, szavatossági igényekkel függ össze, azonban a fogyasztók nincsenek tisztában, hogy ezt milyen módon érvényesíthetik jogaikat.
Fontos tudni, hogy ha a számlát bemutatjuk, akkor jótállási jegy hiányában is köteles a kereskedő jótállási igényünknek eleget tenni. Minőségi kifogásunkat a forgalmazó/kereskedő köteles intézni, ne fogadjuk el, ha a gyártóhoz akar küldeni bennünket.
Nem győzzük hangsúlyozni az írásbeliséget, ez jótállási igényünk érvényesítésénél is alapvető fontosságú. A panaszt minden esetben kérjük írásban rögzíteni. A minőségi kifogásról jegyzőkönyvet kell felvenni, amely az alábbiakat tartalmazza:
a) a fogyasztó nevét, címét,
b) a fogyasztási cikk (a továbbiakban: áru) megnevezését, vételárát,
c) a vásárlás időpontját,
d) a hiba bejelentésének időpontját,
e) a hiba leírását,
f) a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
g) a kifogás rendezésének módját.
Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.
Amennyiben a kereskedő nem hajlandó jegyzőkönyvet felvenni a minőségi kifogásról, panaszunkat a vásárlók könyvébe jegyezzük fel, melyből egy példányt a kereskedő köteles a fogyasztónak átadni, és 30 napon belül írásbeli választ adni panaszunkra. A jegyzőkönyvet küldjük el a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális felügyelőségének, akik ellenőrzik a minőségi kifogásunk szabályszerű intézését, és akár bírságot is kiszabhatnak, amennyiben szabálytalanságot fedeznek fel.
Javításra az árut elismervény ellenében kell a kereskedőnek, vagy a szervíznek átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, az áru azonosításához szükséges adatokat, az áru átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított árut átveheti.
FEOSZ