Éghajlatot veszélyeztető kibocsátások a légi közlekedésben - a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium reagálása a Levegő Munkacsoport közleményére

Fontos - 2007-02-23

Magyarország támogatta, hogy a légi közlekedéssel kapcsolatos, az éghajlatot veszélyeztető kibocsátásokat szabályozzák; az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei tanácsának február 20-ai, keddi ülésén vita ennek a kezdeményezésnek a részleteiről  alakult ki, amely vitában az EU-tagországok jelentős hányada részt vett.

Az adott ülésen a magyar delegációt Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter vezette, aki - beleértve a légi közlekedéssel kapcsolatos éghajlatot veszélyeztető kibocsátások szabályozását is - számos más ügyben, például a génmódosított kukorica köztermesztésének engedélyezési jogáról szóló szavazásnál határozott, konstruktív környezetvédelmi szempontokat érvényesítő álláspontot képviselt. Mint ismeretes, az EU környezetvédelmi miniszterei kedden minősített többséggel Magyarországnál hagyták a génmódosított (gm) kukorica köztermesztésének engedélyezési jogát, ezzel leszavazva az Európai Bizottság (EB) indítványát.

    A környezetvédelmi miniszterek tanácsának ülésén az adott témában az egyik alapvető kérdés az volt: az Európai Bizottság által javasolt megoldás csupán a légi közlekedésből eredő éghajlatot veszélyeztető hatások mintegy 1/5-éért felelős széndioxidra vonatkozzon-e.

    Magyarország azt tartotta fontosnak, hogy a többi kibocsátás szabályozására is megoldást találjanak.

    A vita egy másik lényeges kérdése az volt, hogy milyen ütemezésben vezessék be a kibocsátások szabályázását a légi közlekedésre vonatkoztatva. Magyarország amellett állt ki, hogy ez egyszerre történjen meg, beleértve nem csak az unión belüli légi közlekedést, hanem az EU légi kikötőibe kívülről érkező, és onnan kifelé irányuló légi közlekedést is.

OS