A november 24-én immár hetedik alkalommal hirdeti meg a Ne Vásárolj Semmit Napot (Buy Nothing Day) a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE), a HuMuSz és a ZÖFI. Ezzel a szervezetek a krónikus túlfogyasztás környezeti, pszichológiai és politikai következményeire igyekeznek felhívni a figyelmet.
Magyarországon már hét éve rendezik meg a Ne Vásárolj Semmit Nap fogyasztói böjtjét. November végén, a karácsonyi nagybevásárlás előtt arra emlékeztetjük magunkat és a vásárlókat, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal – olvasható a TVE felhívásában.
A megmozdulásért létrehozott honlap szerint veszélyben a Föld, a jövő nemzedéke. Ha csak a Föld fele úgy élne, mint mi – vagyis a fejlett világ – húsz év múlva valamennyien halottak lennénk. Az ok a mértéktelen fogyasztás, ezért az olyan országokban, ahol a fogyasztói kultúra elhatalmasodott, meg kell állítani a folyamatot. Ezekben az országokban egyébként már 14 éve létezik ilyen nap. Az idén is 65 országban több százezer ember vesz részt az egynapos vásárlási szünetben.
„A pénzed szavazat” - mondja a TVE szlogenje és arra figyelmeztet, hogy míg Magyarországon a választójogával csak 5,0-5,5 millió állampolgár él, addig vásárlási döntéseivel naponta közel 9 millió hazai fogyasztó gyakorol hatást a világra. A cél az lenne: rábírni a fogyasztókat, legalább egy napig állják meg, hogy nem vesznek semmit, és vásárlás helyett a barátaikra, beszélgetésre, olvasásra, sütemény sütésére, vagy a családra szakítsanak egy kis időt.
Szaporodó tünetek
A TVE szerint Magyarországon egyre szaporodnak a túlfogyasztás és a „rosszfogyasztás” tünetei. Közleményükben többek között kiemelik, hogy miközben egyre többet költünk el év közben és főleg karácsonykor a vásárlásra, az antidepresszánsok használata is több mint háromszorosára nőtt. Egyre többet vásárolunk nem éppen egészséges, agyoncsomagolt, előkészített és mélyhűtött élelmiszereket: csak mélyhűtött pizzára mintegy 4 milliárd forintot költünk évente. A gyerekeket célba vevő reklámnyomás is fokozódik. Folyamatosan emelkedik a tisztítószerek és kozmetikumok forgalma, miközben még mindig nincs alapvető egészségügyi és környezetvédelmi adat a minket körülvevő 80 ezer kemikália túlnyomó részéről. Az elmúlt 13 év alatt majdnem megháromszorozódott az ásványvizet ivók száma. Az élelmiszerfogyasztás stagnálása mellett fejenként és évente 38 literrel iszunk többet belőle, mint 12 évvel korábban. Az ásványvíz-forgalom növekedésével párhuzamosan évente 20-30 százalékkal nő a felhasznált műanyag palackok mennyisége; évente több mint 1,2 milliárd PET-palack végzi a szemétben.
Ezzel szemben pozitívumként említi meg a szervezet, hogy az elmúlt évben 6 százalékkal nőtt a visszaváltható csomagolású sörök piaci részesedése. Míg 2000-ben 15kg/fő volt a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége, ez a szám 2005-re 49,6 kg/fő-re nőtt. Közel 4000 gyűjtősziget került kiépítésre 4,5 millió lakost elérve. Egyre több bolt, étterem és szálloda dönt a fair trade, azaz méltányos kereskedelemből származó kávé és tea mellett, sőt idén ősztől már a Köztársasági Elnöki Hivatal is kizárólag fair trade teát és kávét vásárol.
A múlt
A fogyasztáson és túlfogyasztáson alapuló társadalmat kritizáló mozgalom az angolszász országokból indult. A TVE szerint az ötlet egy kanadai cégtől, az AdBusterstől (Apróhirdetés-vadászok) származik, akik 1993-ban jöttek elő az ötlettel. Hazánkba hat évvel ezelőtt érkezett az Ökotárs Alapítvány jóvoltából. 1999 karácsonyán az alapítvány bódét épített a Vörösmarty téren a fővárosban. A hagyományos karácsonyi pavilonoktól annyiban különbözött az Ökotárs kunyhója, hogy a festett polcok üresek voltak. A betérő vásárló – pontosabban áru híján nem vásárló - nyugtát kapott, mely szerint magatartásával nem szennyezte a környezetet, nem ösztönözte az erdőirtást. Egy évvel később már egy tucat kisebb vidéki megmozdulást pénzeltek.
Idén is készültek
Idén is több szervezet készült erre a napra. A HuMuSz és a Zöld Fiatalok (ZÖFI) szervezete egy kicsit az esemény elé ment és már csütörtökön akcióba lendült. Ők ebből az alkalomból látványos utcai demonstráció keretén belül az élelmiszerek adalékanyagainak lehetséges veszélyeire figyelmeztettek a Nyugati pályaudvarnál
A TVE viszont a Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából jelentette meg A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyvét, hogy ily módon is hozzájáruljon a fogyasztói aktivitáshoz. A TVE emellett idén is nyílt napot tart irodájában, ahol a tudatos vásárlásról, az etikus fogyasztásról, a fogyasztóvédelemről, a fogyasztói aktivizmusról, a felelős vállalatok világáról lehet beszélgetni és emellett az egyesület tevékenységével is megismerkedhet. (forrás: FigyelőNet)