Az elmúlt évek során a debreceni repülőtéren jelentős fejlesztések valósultak meg, melyek hatására létrejöhetett egy, az Európai Uniós normáknak és a nemzetközi előírásoknak is megfelelő, rendszeres járatok fogadásához alkalmas repülőtéri alapinfrastruktúra. A debreceni önkormányzat június 29.-i ülésén újabb fejlesztésekről dönt a közgyűlés.
2006. év legjelentősebb beruházásával - a jelenleg is folyamatban lévő fogadóépület bővítésével - a Debreceni Nemzetközi Repülőtér alkalmassá válhat a schengeni követelmények teljesítésére, valamint a repülőtér kiszolgálási kapacitása is jelentősen meg fog növekedni, mind a napi csúcsóra maximum, mind az éves utasforgalom kapacitás tekintetében. A repülőtér alkalmassá válik akár évi 150 ezer fős utasforgalom kezelésére.
Az elvégzett infrastruktúrális fejlesztés és az egyre növekvő forgalom eredményeképpen a Debreceni Nemzetközi Repülőtér bekapcsolódhatott a nemzetközi légi forgalomba és ezzel lehetőség nyílt a repülőtér szolgáltatásainak bővítésére is. Az elmúlt időszakban több olyan tevékenység telepítésére is érkezett igény, amelyekkel a repülőtér helyi és regionális gazdaságfejlesztő hatása növelhető és ezzel együtt a repülőtér üzemeltetésének hatékonysága is gyarapítható, pl. hangár építése repülőgépek tárolására, a későbbiekben esetleges szerelésére, cargo bázis telepítése, üzemanyagtöltő állomás telepítése.
A forgalom növekedésének hatására és az új területek hasznosítása érdekében az Airport Debrecen Kft. a 2006. évi beruházási tervben szereplő projektek mellett szükségesnek tart három új beruházás megvalósítását, melyek az alábbiak
1. Parkoló építés –nettó 50 millió
A 2006. évi beruházási terv alapján ennek előkészítését a az Airport Debrecen Kft. elvégezte. A parkoló II. ütemének területén lévő hangár elbontásra került, a kiviteli tervek rendelkezésre állnak, így lehetőség van a jelenlegi 200 férőhelyes parkolót további 180 férőhellyel bővíteni. / A megnövekedett forgalom miatt erre már 2006-ban szükség lenne./ A parkoló II. üteme is - az I. ütemhez hasonlóan – korszerű vízelvezetéssel, egy réteg aszfaltburkolattal valósulna meg és ezzel 380 db gépkocsi, 16 db busz és tehergépkocsi parkolóhely állna rendelkezésre. Mivel a meglévő parkoló megvilágítása sem megoldott, ezért a projekt keretében indokolt egy minimális térvilágító rendszer kiépítése is, maximum 4 db térvilágító oszloppal. A parkoló említettek szerinti bővítésének és térvilágításának becsült nettó költsége 50 millió Ft.
2. Az üzemi terület elektromos rendszerének korszerűsítése, I. ütem-nettó 20 millió
A repülőtér korszerű elektromos rendszerének alapfeltételét 2005. évben az Airport Debrecen Kft. megteremtette. A repülőtér kettős, egymástól független országos hálózatról történő 10 KV-os betáplálással rendelkezik, azonban a beruházás keretében új kábel vezeték építésére és transzformátorok telepítésére csak az üzemi terület határáig volt lehetőség. A felújított rendszer végpontja jelenleg a fogadóépület melletti transzformátor állomásnál van. A kiépített rendszerrel a fogadóépület, a mellette található kiszolgáló épület és az ILS rendszer korszerű, megbízható elektromos megtáplálással rendelkezik. Az üzemi terület elektromos ellátása azonban továbbra is csak elöregedett, korszerűtlen kábelekkel és transzformátorokkal történik. Ennek eredményeképpen sajnálatos módon kábelszakadások miatt a repülőtér üzemi területén belül több esetben is áramkimaradások történtek és hasonló áramkimaradásokra a jövőben is számítani lehet. Az áramkimaradások a repülőtér folyamatos üzemeltetésében fennakadásokat okozhatnak, továbbá a korszerűtlen rendszer miatt az 1. pontban említett tervezett beruházások alapfeltételei sem biztosítottak. Mivel a korszerűsített rendszer végpontjától a régi kábelek az üzemi területre, a tervezett parkoló-bővítés területe alatt húzódnak, ezért indokolt a parkoló építésével egy időben ezek új kábelekkel történő kiváltása. Szükséges továbbá az üzemi területen további transzformátor állomás telepítése is. Ezzel megteremthető az üzemi terület további tervezett fejlesztéseinek elektromos kiszolgálása. A régi kábelek kiváltása 400 m-en 10 KV-os kábelekkel, valamint egy új transzformátor állomás telepítés tervezett nettó költsége: 20 millió Ft.
3. Repülőtéri katasztrófavédelmi szint növelése érdekében földből készült fedezékek bontása
A repülőtéri gurulóút mentén, közvetlenül a szélén több földből készített U alakú un. „fedezék” került kialakításra, mely a polgári repülőtér számára funkció nélküli, illetve más repülőtéri funkciót akadályoz. A fedezékek a repülőtér katonai alkalmazása idején épültek és abban az időben hasznosak voltak. Ezek közül a fedezékek közül 3 db olyan helyen található, mely a tűzoltó bázisból gátolja a rálátást a futópályára, így a bázisról - a repülőgépek leszállása idején - a tűzoltó személyzet nem látja a landolás pillanatában a repülőgépet. Amennyiben a landolásnál probléma lép fel a beavatkozás a rálátás hiánya miatt késhet, amely katasztrófa helyzetben nem megengedhető. Ebből adódóan az Aiport Debrecen Kft. a 3 db fedezék elbontását javasolja. Az elbontás során a fedezékekből származó föld a repülőtér más területén lévő egyenetlenségek felszámolásánál hasznosítható, újrahasznosítása a repülőtéren belül történik. A fedezékek elbontásának és szállításának, valamint elterítésének becsült nettó költsége: 5 millió Ft. Az említettek alapján a tulajdonos önkormányzatnak döntenie kell arról, hogy támogatja-e az Airport Debrecen Kft által kezdeményezett fejlesztéseket és biztosítja-e a megvalósításhoz szükséges nettó 75 millió forintot, mely bruttó 90 millió Ft.